Το 2CV πρέπει να είναι το πιο δημοφιλές Citroen που δημιουργήθηκε ποτέ. Ετσι απλά είτε το αγαπάς είτε δεν το καταλαβαίνεις! Ένα σημείο στο οποίο ο καθένας συμφωνεί είναι ότι το 2CV άσκησε μεγάλη επίδραση στον κόσμο. Δημιουργήθηκε για να είναι ένα αυτοκίνητο διαθέσιμο πρώτα σ'αυτούς που το χρειάζονταν περισσότερο.
Μια σημαντική δοκιμασία που πέρασε το 2CV κατά την εξέλιξή του, ήταν να μπορέσει να διασχίσει ένα χωράφι, κουβαλώντας ένα καλάθι με αυγά, χωρίς να σπάσει κανένα απ'αυτά! Σήμερα,παρά το μισό και πλέον αιώνα που κουβαλά στις πλάτες του, παραμένει ,ακόμα, ένα ιδιαίτερο αυτοκίνητο για να οδηγήσει κανείς...
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ 10 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΛΕΤΗΣ
Ευθύς μόλις η Michelin απέκτησε την Citroen, η πρώτη της επιτυχία ήταν να κάνει την Citroen κερδοφόρα και να ρεφινάρει το Traction Avant ,το οποίο είχε τεθεί σε κυκλοφορία πριν λίγους μήνες.
Δυο χρόνια αργότερα η Citroen είχε πολύ πιο σταθερό μέλλον. Ο Pierre Michelin,ο γιος του Edouard Michelin και ο Pierre Boulanger, ο έμπιστός του συνάδελφος, ζήτησε από το τμήμα ερευνών να δημιουργήσουν ένα μικρό δημοφιλές, απλό και οικονομικό αυτοκίνητο, το οποίο να προσφέρει όχι μόνο την άνεση ενός αμερικάνικου αυτοκινήτου, αλλά επίσης καλό χειρισμό στο δρόμο και καλό φρενάρισμα. Μετά από πολλές μελέτες το αυτοκίνητο είναι έτοιμο. Είναι από αλουμίνιο, έχει αναρτήσεις μαγνησίου, έχει μόνο ένα φως μπροστά, οι υαλοκαθαριστήρες του ενεργοποιούνται χειροκίνητα από τον οδηγό και έχει δικύλινδρη μηχανή, τύπου boxer,που ψύχεται με νερό και η οποία ξεκινά μόνο με μανιβέλα.
Αλλά ο δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος είχε ξεκινήσει εκείνον τον καιρό και το Paris show το 1939 αναβάλλεται, οπότε το μικρό Citroen δεν μπορεί να παρουσιαστεί στο κοινό. Κάτω από την κατοχή ο Pierre Boulanger συνεχίζει να δουλεύει με τους μηχανικούς του, παρόλη την έλλειψη πρώτων υλών εξαιτίας του πολέμου. Αυτήν την περίοδο η μηχανή του 2CV αλλάζει από υδρόψυκτη σε αερόψυκτη. Η ανάρτηση και το σώμα του αυτοκινήτου δεν κατασκευάζονται πλέον από μαγνήσιο και αλουμίνιο, αλλά από ατσάλι. Τα μπροστινά του φώτα γίνονται δυο, και το κιβώτιο αποκτά μια ακόμα ταχύτητα, την τετάρτη. Τελικά, ύστερα από 10 χρόνια μελέτης, το μικρό Citroen κάνει την εμφάνισή του στο κοινό και αρχίζει να παράγεται μαζικά.
Αξίζει να σημειωθούν δυο από τα επιτεύγματα αυτού του αυτοκινήτου:
TΟ 2CV "ΣΠΑΕΙ" ΤΟ ΡΕΚΟΡ ΥΨΟΜΕΤΡΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ
Δυο νέοι ερευνητές, οι Jacues Cornet και Henri Lochon, αποφάσισαν να οδηγήσουν ένα 2CV από τον Καναδά μέχρι την Γη του Πυρός. Στα δυο τρίτα της διαδρομής τους, αποφάσισαν να προσπαθήσουν να "σπάσουν" το ρεκορ υψομέτρου για τα αμάξια. Βρίσκονταν ήδη σε ένα υψόμετρο 4000 μέτρων, όπου η έλειψη του οξυγόνου κάνει την κίνηση δύσκολη και προκαλεί
αναστάτωση στην καύση της μηχανής. Θα προσπαθήσουν να ανέβουν στο Chacaltaya,ένα βουνό με υψόμετρο 5.420 μέτρων. Από την αρχή η κλίση της πλαγιάς αυξάνει απότομα. Σε αυτό το κομμάτι από χώμα και επίπεδους βράχους το 2CV
αποδεικνύει το "θάρρος" του, ενώ ταυτόχρονα κουβαλά τους 2 επιβάτες και τις αποσκευές τους. Ανεβαίνοντας όμως ο Lochon αναγκάζεται να κατέβει και να συνεχίσει με τα πόδια (για να ελαφρώσει το αυτοκίνητο) και ο Cornet συνεχίζει μόνος του. Παραπάνω όταν ο αέρας γίνεται πιο λεπτός και το αυτοκίνητο "αναπνέει" τόσο δύσκολα όσο και οοδηγός, ο Cornet αναγκάζεται να ξεφορτωθεί και τις αποσκευές. Τελικά κατορθώνει να φτάσει στην κορυφή (σε υψόμετρο 5.240 μέτρα) την 1η Νοεμβρίου του 1953 και ώρα 11:05 το πρωι.
ΤΟ 2CV "ΣΠΑΕΙ" ΟΛΑ ΤΑ ΡΕΚΟΡ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Στις 16 ΜΑρτίου του 1959 80 διαφορετικά αυτοκίνητα ξεκίνησαν από τη Γερμανία για το λεγόμενο "Caltex Economy Test". Σκοπός του γύρου ήταν να εξεταστεί πιο αυτοκίνητο θα είχε τη μικρότερη κατανάλωση στη συγκεκριμένη διαδρομή (2000 km),οδηγώντας με τους κανονισμούς που είχαν οριστεί. Μετά από 5 μέρες τερμάτισαν μόνο 30 συμμετέχοντες χωρίς ποινή. Στην κορυφή ήταν το 2CV Chaterre. Στα 2000 η μέση κατανάλωση δεν ήταν παραπάνω από 3,75 λίτρα στα 100km. Ήταν ένα ρεκόρ κατανάλωσης, που ακόμα και σήμερα, στην εποχή των "καθαρών" αυτοκινήτων, προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση, ξεπερνώντας ακόμα και τα υβριδικά αυτοκίνητα. Από τότε πολλά 2CV ακολούθησαν τα χνάρια του Chaterre και διακρίθηκαν σε ανάλογα τεστ.
----------------------------
Παρακάτω είναι οι αλλαγές που έγιναν χρόνο με το χρόνο:
1948: Εμφάνιση στο Auto Salon του Παρισιού. Αυτό το αυτοκίνητο, το οποίο σχεδιάστηκε από τον Pierre Boulanger, είναι το πιο καταπληκτικό σχέδιο του Salon. Το stand της Citroen ποτέ στο παρελθόν δεν ήταν τόσο συνωστισμένο. Τόσο το 2CV όσο και οι μηχανικοί της Citroen δείχνουν επαναστατικοί! Αυτό το αυτοκίνητο είναι σχεδιασμένο να παίρνει ένα καλάθι γεμάτο αυγά κάνοντας το γύρω της πόλης, χωρίς να σπάσει κανένα! Είναι ελαφρύ, πολύ οικονομικό και φθηνό. Ένα αυτοκίνητο για τις μάζες! Διαθέτει κινητήρα 375cc, με 9hp, αερόψυκτο, 2κύλινδρο, boxer. Η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει είναι 64km/h.
1949-1953: Δεν υπάρχουν αλλαγές.
1954: Το κυλινδρικό σχήμα εξαφανίζεται από το καπό. Ακόμη στο ταχύμετρο τοποθετείται φως για το σκοτάδι.
1955: Ένα νέο 2CV εμφανίζεται. Είναι το ΑΖ με μεγαλύτερου κυβισμού μηχανή (425cc) και περισσότερα άλογα (12ps). Η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 78km/h.
1956: Δεν υπάρχουν αλλαγές.
1957: Το τιμόνι γίνεται από μαύρο γκρι. Έχουμε μεγαλύτερο πίσω τζάμι και ένα καινούριο μοντέλο, το AZL. Οι πιο προφανείς αλλαγές είναι οι αλουμινιένες λωρίδες στο καπό και κάτω από τις πόρτες.
1958: Έχουμε την εμφάνιση 2 νέων μοντέλων. Το AZLM, το οποίο είναι το AZL με μεταλλικό κάλυμα πορτ μπαγκαζ (παλαιότερα αυτοκίνητα έχουν οροφή που "τσουλά" μέχρι τον προφυλακτήρα). Το δεύτερο μοντέλο είναι το 2CV Sahara 4x4, με δυο μηχανές 2CV. Η τετρακίνηση επιτυγχάνεται με την τοποθέτηση μιας έξτρα μηχανής στο πορτ μπαγκαζ, η οποία θα ελέγχει την κίνηση στους πίσω τροχούς.Βέβαια υπάρχει δυνατότητα να επιλεγεί μόνο μία μηχανή.
1959: Παρέχεται σύστημα θέρμανσης!
1960: Αλλάζουν τα ελαστικά για όλα τα 2CV. Αντί για 125x400 έχουμε 135x380. Αλλαγές στο 2CV Sahara 4x4 περιλαμβάνουν τη θέση της πινακίδας κυκλοφορίας, τα πίσω φώτα και τη θέση του τεπόζιτου.
1961: Νέο καπό με μικρή σχάρα και διαφορετικά κομμάτια μεταξύ του καπό και των φτερών.
1962: Mixte είναι το όνομα του καλύματος του πορτ μπαγκαζ,το οποίο ανοίγει μαζί με το πίσω τζάμι. Νέα μηχανή δίνει πλέον 14ps και τελική ταχύτητα 83km/h.
1963: Έχουμε καινούριους τύπους προφυλακτήρων για όλα τα μοντέλα, εκτός από το Sahara.
Έτσι πλέον υπάρχουν 5 μοντέλα:
- AZL, συνηθισμένο.
- AZA, συνηθισμένο με μεταλλικό κάλυμα πορτ μπαγκαζ
- AZAM, πιο πολυτελές με διακοσμητικό στους προφυλακτήρες.
- Mixte, με κάλυμα πορτ μπαγκαζ το οποίο ανοίγει μαζί με το πίσω τζάμι και μέρος της οροφής
- Sahara, με 2 μηχανές και κίνηση στους 4 τροχούς.
1964: Μπαίνουν καινούρια λάστιχα Michelin 125x400 στη θέση των κανονικών 135x380. Ακόμη μπαίνουν ηλεκτρικοί υαλοκαθαριστήρες αντί για μηχανικούς. Το ταχύμετρο μετακινείται από το παρμπρίζ στο ταμπλώ και παίρνει διαφορετικά σχήματα.
1965: Επιτέλους όλες οι πόρτες ανοίγουν από πίσω. To Mixte αντικαθίσταται από το Commerciale το οποίο έχει επίπεδο δάπεδο στο πορτ μπαγκαζ, έτσι ώστε να μπορεί κανείς να φορτώνει το αυτοκίνητο πιο εύκολα και με μεγαλύτερα αντικείμενα.
1966: Νέα μάσκα με οριζόντιες μπάρες. Επίσης όλα τα μοντέλα, εκτός από το AZL και Sahara, εφοδιάζονται με τρίτο πλευρικό τζάμι.
1967: Μια ειδική έκδοση με το όνομα Export εμφανίζεται. Προέρχεται από το ΑΖΑΜ, αλλά παράγεται μόνο για 4 μήνες.
1968: Mόνο 2 μοντέλα από τα 2CV μένουν, τα Berline και Commerciale.
1968: Δυο μοντέλα 2CV με 18ps.
1969: Δυο μοντέλα 2CV (Berline, Commerciale) με 425cc και 18ps.
1970: Όλα τα 2CV εφοδιάζονται με 12V ηλεκτρική εγκατάσταση και στρογγυλά μπροστινά φλάς.
Μια λίστα όλων των μοντέλων:
- Berline 2CV4 με κυβισμό 435cc και μηχανή 26ps. Μέγιστη ταχύτητα: 100km/h.
- Berline 2CV6 με κυβισμό 602cc και μηχανή 33ps . Μέγιστη ταχύτητα: 108km/h
1971-1973: Δεν υπάρχουν αλλαγές.
1974: Νέα ελαστικά: 125X15 αντί για 125X380.
1975: Καινούριοι στρογγυλοί προβολείς,καινούρια πλαστική μάσκα και καινούριοι βαμμένοι ατσάλινοι προφυλακτήρες.
1976: To 2CV Special είναι η καινούρια φθηνότερη έκδοση του 2CV και υπάρχει και μια ειδική έκδοση που ονομάζεται Spot. Η υπεροχή του 2CV έναντι του Dyane είναι ξεκάθαρη:υπάρχουν 4 μοντέλα 2CV και 1 Dyane. Εξαιτίας της πετρελαϊκής κρίσης τα 2cv και Dyane είναι πολύ δημοφιλή, λόγω της πολύ χαμηλής τους κατανάλωσης. Οι ίπποι μειώνονται από 28.5ps σε 26ps. Για να γιορταστεί η παραγωγή του 5000 2CV, παράγεται μια ειδική περιορισμένη έκδοση, το Spot.
1977: Κυκλοφορούν τα εξείς μοντέλα:
- Berline 2CV4 Special.
- Berline 2CV4.
- Berline 2CV6.
1978: Δεν υπάρχουν αλλαγές.
1979: Το 2cv6 αποκτά στρογγυλούς προβολείς.Tο 2cv4 διακόπτεται από την παραγωγή και το 2cv Special αποκτά το τρίτο πλευρικό τζάμι και κρατάει τους στρογγυλούς προβολείς. Στο 2CV6 αυξάνεται η ιπποδύναμη στους 29ps με τη χρήση διπλών καρμπυρατέρ.
1980: To 2CV Special αποκτά μηχανή κυβισμού 602cc. Όλα τα 2CV αποκτούν ρεζερβουάρ 6.5 γαλονιών έναντι των 5.25 που είχαν.
1981: Καινούρια προσαρμογή του καρμπιρατέρ και καθρέφτης πίσω ορατότητας.Ισχύς κινητήρα 29ps και μέγιστη ταχύτητα 115km/h. Το καινούριο 2CV με την ονομασία Charleston εμφανίζεται και προς παρόν παράγονται μόνο 5000 κομμάτια.
1982: Το Charleston είναι πολύ επιτυχημένο και η παραγωγή του συνεχίζεται,αλλά τώρα με προβολείς χρωμίου και διαφορετική ταπετσαρία. Τέλος όλα τα 2CV αποκτούν μπροστινά δισκόφρενα.
1983: Νέες ζώνες ασφαλείας για όλα τα μοντέλα
1984: Υπάρχει μια ειδική έκδοση. Tο λευκό 2CV με μπλε ρίγες που ονομάζεται France 3, Transat ή Beachcomber.
1985-1990: Δεν υπάρχουν αλλαγές.
Το τελευταίο αυτοκίνητο κατασκευάστηκε Ιούλιο μήνα σε εγκαταστάσεις στην Πορτογαλλία.
-------------------------------------------------------------------------------
Σχετικές πληροφορίες:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΩΝ 2CV & CITROEN (Ε.Λ.Φ. 2CV) 210-6457621, 210-7705647
--------------- Ν. Κ.(23/12/2005) ---------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου