Το Fiat
Nuova 500, περισσότερο γνωστό ως «500ράκι»
στην Ελλάδα, παρουσιάστηκε το 1957 και
παρέμεινε στην παραγωγή για 18 ολόκληρα
χρόνια, καταφέρνοντας -εκτός από εκατομμύρια αγοραστών- να κερδίσει και μια σπουδαία θέση στην ιστορία της αυτοκίνησης.
Ο Dante Giacosa ανάμεσα στα Nuova 500 και 500 "Topolino" |
Η αρχή
είχε γίνει το 1955 με το
Fiat 600, ένα αυτοκίνητο που
γνώρισε αμέσως τεράστια εμπορική
επιτυχία, επωφελούμενο από τη διάχυτη
αισιοδοξία που επικρατούσε σε ολόκληρη
την Ευρώπη που έδειχνε να αφήνει, πια,
οριστικά πίσω της το Β’ Παγκόσμιο
Πόλεμο. Αυτή η απήχηση του «600» στην
αγορά οδήγησε τον Vittorio
Valletta να αναθέσει στον
Dante Giacosa, τον κορυφαίο -ίσως- σχεδιαστή μικρών αυτοκινήτων στην ιστορία της μηχανολογίας,
τη δημιουργία ενός ακόμη αυτοκινήτου
για το ευρύ κοινό. Το μοντέλο αυτό
ονομάστηκε Nuova (νέο) 500
και προσανατολίζονταν ξεκάθαρα για
χρήση μέσα στην πόλη, με σκοπό να
αντικαταστήσει το επιτυχημένο αλλά
γηρασμένο Topolino και να
αποτελέσει την ιδανική λύση για όσους
εύρισκαν ελκυστικό το 600 αλλά αδυνατούσαν
να το αγοράσουν και να το συντηρήσουν (η τιμή εκίνησης του Nuova 500 στην Ιταλία ήταν 470.000 λιρέτες, με το 600 να ξεκινά από τις 590.000
λιρέτες, ή περίπου 6.700 ευρώ με τα σημερινά
δεδομένα) .
Ο Giacosa,
άνθρωπος που βρίσκεται
πίσω και από ορισμένες άλλες, κορυφαίες
δημιουργίες, όπως το Topolino
και το 128, προβληματίστηκε
αρκετά για τη διάταξη του κινητήρα που
θα φορούσε το νέο μικρό της Fiat,
προτού καταλήξει τελικά (με γνώμονα το
χαμηλό κόστος και την αξιοπιστία) στο
αερόψυκτο μοτέρ χωρητικότητας 479cc
και ισχύος 13hp/4600rmp,
με δύο κυλίνδρους εν σειρά. Το Cinquecento
είχε 4τάχυτο σασμάν και
υδραυλικά φρένα, ενώ η εμπρός ανάρτηση
ήταν ανεξάρτητη με διπλά ψαλίδια, με
την πίσω (επίσης ανεξάρτητη) να αποτελείται
από εγκάρσιους συνδέσμους, ελικοειδή
ελατήρια και τηλεσκοπικούς αποσβεστήρες.
Οι πόρτες ήταν τύπου “αυτοκτονίας”
(ανοιγώμενες προς τα πίσω), όπως και στο
Topolino.
“Κάθε αρχή
και δύσκολη”...
Οι πρώτες γενιές Nuova 500 έφεραν τις πόρτες "αυτοκτονίας" |
Παρά τις
προσπάθειες του Dante Giacosa,
όμως, το κοινό που αντίκρισε το Nuova
500 την 1η Ιουλίου του 1957, το
αντιμετώπισε με επιφυλακτικότητα.
Κι αυτό γιατί οι υποψήφιοι αγοραστές
του αδυνατούσαν να πιστέψουν ότι ένα
διθέσιο -αρχικά- αυτοκίνητο με μήκος
μόλις τριών μέτρων (2.97m),
τόσο αδύναμο κινητήρα και «σπαρτιάτικη»
αισθητική θα μπορούσε να καλύψει τις
ανάγκες τους για μετακίνηση. Η FIAT
προσπάθησε άμεσα να αντιστρέψει το
αρνητικό αυτό κλίμα παρουσιάζοντας μια
ελαφρώς βελτιωμένη έκδοση το Σεπτέμβριο
του 1957. Η ιπποδύναμη έφτασε τους 15hp,
η τελική ταχύτητα άγγιξε τα 90km/h,
ενώ κινήσεις έγιναν και για την αισθητική
αναβάθμιση του Nuovo 500. Το
αμάξωμα, όμως, εξακολουθούσε να είναι
διθέσιο (ο πάγκος που υπήρχε στο πίσω
μέρος δεν μπορούσε να θεωρηθεί κάθισμα)
και το κοινό παρέμενε το ίδιο μουδιασμένο
απέναντι στο νέο «μικρό».
FIAT 500 N Economica και Normale
To Nuova 500 κατακτά σταδιακά τις αγορές... |
Αυτή τη φορά
η FIAT χρειάζονταν κάτι
δραστικότερο. Έτσι, δύο μήνες αργότερα,
το Νοέμβριο του 1957, παρουσιάστηκαν στο
Σαλόνι του Τορίνο δύο νέες εκδόσεις, η
N Economica και
η N Normale.
Ο κινητήρας παραμένει ίδιος με τον
ήδη βελτιωμένο των 15 ίππων, ο εξοπλισμός
και το φινίρισμα αναβαθμίζονται, τα
φώτα πλαισιόνονται από τα επιχρωμιωμένα
φιλέτα που τόσο αγαπούσαν οι Ιταλοί,
τα παράθυρα είναι πλέον ανοιγόμενα και
-το σημαντικότερο- τοποθετείται μαλακό
υλικό πάνω στον πίσω πάγκο, μετατρέποντας
το 500 σε 4θέσιο, έστω κι αν οι πίσω θέσεις
μπορούσαν να φιλοξενήσουν ικανοποιητικά
μόνο παιδιά. Η FIAT
προχωρά και σε μία ακόμη
κίνηση, μοναδική στην ιστορία της
αυτοκινητοβιομηχανίας: αποζημιώνει
τους κατόχους της πρώτης έκδοσης του
Nuova 500 με το
ποσό των 25.000 λιρετών ή -εναλλακτικά-
τους καλεί να επισκεφθούν τα εξουσιοδοτημένα
συνεργεία της για να προβούν σε δωρεάν
αναβάθμιση του αυτοκινήτου τους σε
“Economica”.
Λιτό και απέριττο το εσωτερικό |
Η χαρακτηριστική οροφή των πρώτων εκδόσεων |
Με
τις δύο αυτές νέες εκδόσεις ξεκινά η
επιτυχημένη πορεία του 500, που θα
συνεχιστεί και την επόμενη δεκαετία με
τις εκδόσεις D και
F. To ιταλικό
μικρό κερδίζει το κοινό του με τις
πωλήσεις του να σημειώνουν σταθερά
ανοδική πορεία, φτάνοντας στην κορύφωσή
τους περί το 1970, με νούμερα περίπου
20πλάσια των πωλήσεων που σημείωσε το
1957 και το 1958!
Κωδικός αμαξώματος: Fiat 110 Κωδικός κινητήρα: 110.000
Nuova 500 Sport
(Berlina και Berlina Tetto Apribile)
Fiat 500 Sport Berlina |
Το
1958 η Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία θα
προβεί σε μία ακόμη κίνηση με σκοπό να
τονώσει την εικόνα του μικρού της.
Προσθέτει στα προαναφερθέντα Cinquecento
και το Nuova
500 Sport στις
εκδόσεις Berlina
(το πρώτο “500ράκι” με
κλειστή οροφή) και Berlina
Tetto Apribile (με
υφασμάτινη ανοιγόμενη οροφή, με την
τέντα να γίνεται σαφώς μικρότερη από
πριν). Αμφότερες οι εκδόσεις φέρουν
πολλές βελτιώσεις τόσο στον κινητήρα
όσο και στο αμάξωμα. Εξωτερικά, λοιπόν,
πέρα από τις διαφορές στην οροφή,
χαρακτηριστική είναι η κόκκινη λωρίδα
στα πλαϊνά του αυτοκινήτου. Τα
σημαντικότερα, όμως, έρχονται από το
μοτέρ που αγγίζει τα 499.5cc
και με μία σειρά επεμβάσεων
φτάνει τους 21.5hp, με
το κοντέρ να σταματάει, πλέον, στα
105km/h. Το 500
Sport επιβεβαιώνει
το όνομά του και στις φημισμένες “12
ώρες του Hockenheim” του
1958, καταλαμβάνοντας τις πρώτες 4 θέσεις
της κατηγορίας μέχρι 500cc!
Στα αξιοσημείωτα της
έκδοσης Sport το
γεγονός ότι η ανοιχτή έκδοση κοστιζε
σημαντικά λιγότερα χρήματα σε σύγκριση
με την κλειστή (495.000 έναντι 560.000 λιρετών στην Ιταλία).
Κωδικός αμαξώματος: FIAT 110 Berlina 500
Κωδικός κινητήρα: 110.004
Κωδικός αμαξώματος: FIAT 110 Berlina 500
Κωδικός κινητήρα: 110.004
Nuova
500 Trasformabile και Tetto Apribile
Nuova 500 Trasformabile, 1959 |
Τον
επόμενο χρόνο παρουσιάζονται στην
έκθεση της Γενεύης δύο νέα μοντέλα: τα
Nuova 500
Trasformabile
και Nuova
500 Tetto
apribile,
αντικαθιστώντας τις
Economica και
Normale, αντίστοιχα.
Εμφανισιακά η μόνη ουσιαστική αλλαγή
είναι στην έκδοση Tetto
Apribile που αποκτά τη μικρότερη
οροφή, όμοια με την αντίστοιχη ανοικτή
έκδοση του 500 Sport. Οι
αλλαγές, όμως, συνεχίζονται και στον
κινητήρα που φτάνει, πλέον, τους 16.5hp,
ενώ οι τιμές ξεκινούν από
τις 395.000 και 435.000 λιρέτες, αντίστοιχα.
Επιπλέον αισθητικές αλλαγές προκύπτουν τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, λόγω του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στην Ιταλία. Αλλάζουν, λοιπόν, τα φανάρια αλλά και τα φλας στα φτερά, που πλέον γίνονται στρογγυλά. Οι πόρτες “αυτοκτονίας”, πάντως, παραμένουν.
Αντίστοιχες εξωτερικές αλλαγές παρατηρούνται και στο 500 που κυκλοφορεί από το Δεκέμβριο του 1957 στις ΗΠΑ, λόγω των διαφοροποιήσεων του τότε ισχύοντος Κ.Ο.Κ. στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.
Επιπλέον αισθητικές αλλαγές προκύπτουν τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, λόγω του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στην Ιταλία. Αλλάζουν, λοιπόν, τα φανάρια αλλά και τα φλας στα φτερά, που πλέον γίνονται στρογγυλά. Οι πόρτες “αυτοκτονίας”, πάντως, παραμένουν.
Αντίστοιχες εξωτερικές αλλαγές παρατηρούνται και στο 500 που κυκλοφορεί από το Δεκέμβριο του 1957 στις ΗΠΑ, λόγω των διαφοροποιήσεων του τότε ισχύοντος Κ.Ο.Κ. στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.
Kωδικός αμαξώματος για Trasformabile και Tetto Apribile: Fiat 110 Berlina 500
Κωδικός κινητήρα: 110.000
FIAT 500
D
Τον Οκτώβριο του 1960 η FIAT παρουσίασε μία έκδοση που έμελλε να είναι πολύ μακροβιότερη των προηγούμενων. Το 500 D αντικατέστησε όλες τις προϋπάρχουσες εκδόσεις και παρέμεινε στην αγορά ως και το 1965. Ο κινητήρας ήταν "δανεισμένος" από το 500 Sport (499.5cc), για την περίσταση, όμως, η χρήση διαφορετικού καρμπυρατέρ (Weber 24IMB) με σκοπό τη μείωση των εκπομπών ρύπων έχει περιορίσει την ιπποδύναμη στους 17.5hp, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 95km/h. Η κατανάλωση παρέμενε σε πολύ καλά επίπεδα (4.8 lt/100km), διατηρώντας το χαρακτήρα του οικονομικού αυτοκινήτου, τόσο στη χρήση, όσο και σε τιμή αγοράς. Η τελευταία, μάλιστα, μειώθηκε αισθητά, φτάνοντας τις 450.00 λιρέτες.
Το "D" είναι αναβαθμισμένο και σε αρκετά ακόμη σημεία: το πίσω κάθισμα είναι βελτιωμένο και το 500 παίρνει -επιτέλους- έγκριση για μεταφορά τεσσάρων ατόμων, ενώ η πλάτη της δεύτερης σειράς καθισμάτων είναι αναδιπλούμενη, διευκολύνοντας τη φόρτωση ογκωδών αντικειμένων. Επίσης, τοποθετήται εσωτερικός φωτισμός που ενεργοποιείται με το άνοιγμα της πόρτας του οδηγού, εμφανίζεται η -ιδιαίτερα πρακτική και ξεχωριστής αισθητικής- κόρνα Vitaloni, διατίθεται ραδιόφωνο, ενώ σταδιακά τοποθετείται σύστημα εκτόξευσης νερού για το παρμπρίζ και οι υαλοκαθαριστήρες αποκτούν αυτόματη επιστροφή. Ακόμη, το τεπόζιτο της βενζίνης άλλαξε σε σχήμα, καταφέρνοντας να αυξηθεί σε χωρητικότητα κατά 2lt φτάνοντας τα 22lt, ενώ παράλληλα επέτρεπε και ελαφρώς καλύτερη εκμετάλευση του χώρου αποσκευών.
Ενδιαφέρον σημείο αποτελεί και η οροφή του αυτοκινήτου. Το τμήμα του ουρανού πίσω από την ανοιγόμενη, μαλακή οροφή είναι βιδωμένο και όχι σταθερό, ώστε να επιτρέπεται η αφαίρεσή του και η μετατροπή του αυτοκινήτου σε "ανοικτό", στα πρότυπα των πρώτων εκδόσεων του Nuova 500.
Τα προαναφερθέντα στοιχεία, μαζί με πολυάριθμες ακόμη λεπτομέρειες, εκτόξευσαν τις πωλήσεις του Cinquecento. Έτσι, στην Ιταλία οι πωλήσεις του ξεπέρασαν για το 1960 τις 67.000, ενώ την προηγούμενη χρονιά είχαν κλείσει μόλις πάνω από της 26.000. Σε αυτήν την επιτυχία συνετέλεσε και η μεταφορά του "αδελφού" 600 ένα σκαλοπάτι ψηλότερα, με την παρουσίαση του 600D το οποίο απέκτησε κινητήρα 767cc, ελαττώνοντας, έτσι, αισθητά τον εσωτερικό ανταγωνισμό των δύο μοντέλων.
Έτσι, το 500 D έγινε η πιο επιτυχημένη έκδοση του μικρού της FIAT... μέχρι την επόμενη.
Κωδικός αμαξώματος: Fiat 110 D Berlina 500
Κωδικός κινητήρα: 110 D 000
H κόρνα των αδελφών Vitaloni |
Διακρίνεται η οροφή με δυνατότητα αφαίρεσης του πίσω τμήματός της |
Ενδιαφέρον σημείο αποτελεί και η οροφή του αυτοκινήτου. Το τμήμα του ουρανού πίσω από την ανοιγόμενη, μαλακή οροφή είναι βιδωμένο και όχι σταθερό, ώστε να επιτρέπεται η αφαίρεσή του και η μετατροπή του αυτοκινήτου σε "ανοικτό", στα πρότυπα των πρώτων εκδόσεων του Nuova 500.
Τα προαναφερθέντα στοιχεία, μαζί με πολυάριθμες ακόμη λεπτομέρειες, εκτόξευσαν τις πωλήσεις του Cinquecento. Έτσι, στην Ιταλία οι πωλήσεις του ξεπέρασαν για το 1960 τις 67.000, ενώ την προηγούμενη χρονιά είχαν κλείσει μόλις πάνω από της 26.000. Σε αυτήν την επιτυχία συνετέλεσε και η μεταφορά του "αδελφού" 600 ένα σκαλοπάτι ψηλότερα, με την παρουσίαση του 600D το οποίο απέκτησε κινητήρα 767cc, ελαττώνοντας, έτσι, αισθητά τον εσωτερικό ανταγωνισμό των δύο μοντέλων.
Έτσι, το 500 D έγινε η πιο επιτυχημένη έκδοση του μικρού της FIAT... μέχρι την επόμενη.
Κωδικός αμαξώματος: Fiat 110 D Berlina 500
Κωδικός κινητήρα: 110 D 000
FIAT 500 Giardiniera (G) και Commerciale
Το 500G είναι κατά 21.5 εκατοστά μακρύτερο από το μικρό 500 φτάνοντας τα 3.185 μέτρα, ενώ ψήλωσε και κατά 2 εκατοστά, φιλοξενώντας με σχετική άνεση 4 ενήλικες και τις αποσκευές τους.
Η πίσω σειρά καθισμάτων, μάλιστα, είναι αναδιπλούμενη, επιτρέποντας τη μεταφορά ογκωδέστερων και μακρύτερων αντικειμένων.
Το
1960 η FIAT αποφασίζει να προσφέρει στο κοινό το διάδοχο του 500 Topolino
Giardiniera. Βάση για το νέο αυτό όχημα αποτελεί το 500D. Κυριο εμπόδιο για την κατασκευή της
station εκδοχής του Nuova 500 αποτελούσε ο κινητήρας που, όντας τοποθετημένος
πίσω, εμπόδιζε τη δημιουργία ενός ενιαίου χώρου αποσκευών.
Τη λύση βρήκε και πάλι ο ευρηματικός Dante Giacosa, τοποθετωντας τον κινητήρα οριζόντια και κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών, καθιστώντας το νέο μοντέλο ιδιαίτερα πρακτικό.
Το 500G είναι κατά 21.5 εκατοστά μακρύτερο από το μικρό 500 φτάνοντας τα 3.185 μέτρα, ενώ ψήλωσε και κατά 2 εκατοστά, φιλοξενώντας με σχετική άνεση 4 ενήλικες και τις αποσκευές τους.
Οι πόρτες, πάντως, παρέμειναν με το άνοιγμα προς τα πίσω και μετά τη σχετική αλλαγή που πρωτοεμφανίστηκε στο 500F. Παράλληλα με την έκδοση G κυκλοφορεί και η επαγγελματική έκδοση (Commerciale) η οποία είναι 2θέσια με τα πίσω παράθυρα να απουσιάζουν.
Το μοτέρ είναι και εδώ δανεισμένο από το 500 Sport, με την ισχύ, όπως και στο 500D να περιορίζεται στους 17.5 ίππους, την -επίσημη- κατανάλωση να περιορίζεται στα 5.2lt/100km και την τελική ταχύτητα να μένει λίγο κάτω από τα 100km/h. Ενισχυμένες είναι και οι αναρτήσεις για να ανταπεξέλθουν στο αυξημένο βάρος, ενώ τα φρένα είναι δανεισμένα από το 600.
Το 500 Giardiniera σημείωσε ιδιαίταρη επιτυχία (330.000 πωλήσεις) τόσο με τα σήματα της FIAT ως το 1967 όσο και στη συνέχεια όταν φόρεσε τα σήματα της Autobianchi ως και το 1977, οπότε και τερματίστηκε η παραγωγή του.
Τιμή πώλησης: 565.000 λιρέτες
Κωδικός αμαξώματος:
Fiat 110 Giardiniera 500 (1960)
Fiat 110 D Giardiniera 500 (1961-1965)
Fiat 110 F Giardiniera 500 (1965-1967)
Kωδικός κινητήρα: 120.000, 120 D 000, 120 F 000
FIAT 500 F
Fiat 500F, Ρώμη 2006 |
Tο 1965 είναι η ώρα για ακόμη μία ανανέωση του δημοφιλούς μοντέλου, με την παρουσίαση του 500F. Οι αλλαγές είναι κυρίως αισθητικές, με κυριότερη την αντικατάσταση των πορτών τύπου "αυτοκτονίας" από συμβατικές, ανοιγώμενες προς τα μπροστά, μια αλλαγή επιβεβλημένη από τον ιταλικό Κ.Ο.Κ.
Μικροδιαφοροποιήσεις υπάρχουν και στα πίσω φωτιστικά σώματα που γίνονται μεγαλύτερα και διαφορετικού σχήματος αλλά και σε λεπτομέρειες όπως η αφαίρεση του φιλέτου αλουμινίου που διακοσμούσε το καπό του 500 μέχρι και την έκδοση D. Επίσης, το πίσω μέρος της οροφής είναι πλέον σταθερό και όχι αφαιρούμενο, όπως συνέβαινε στην προηγούμενη γενιά του μοντέλου.
To σήμα της Fiat από το '68 |
Στο εσωτερικό αρχίζει δειλά-δειλά να κάνει την εμφάνισή του το πλαστικό, ενώ η συνολική εικόνα παραμένει λιτή, στα πρότυπα του 500D.
Στα μηχανικά μέρη ο κινητήρας έγινε ισχυρότερος κατά... μισό ίππο, φτάνοντας τους 18hp! Επίσης, ενισχυμένη είναι η ανάρτηση, τοποθετήθηκαν ημιαξόνια μεγαλύτερης διαμέτρου ενώ βελτιωμένο είναι και το σύστημα πέδησης με ελαφρώς μεγαλύτερους δίσκους.
Αργότερα (1968), παράλληλα με την παρουσίαση του 500L, το 500F
δέχεται κι άλλες επεμβάσεις στην εξωτερική του εμφάνιση, με το έμβλημα
της FIAT εμπρός να απλοποιείται χάνοντας τα "φτερά" εκατέρωθεν του
σήματος ενώ και η πίσω επιγραφή "Nuova 500" αντικαθίσταται από το "FIAT
500".
Με τις μικρές αυτές βελτιώσεις και την τιμή να παραμένει σε πολύ καλά επίπεδα (475.000 λιρέτες), το 500F κατάφερε να γίνει η πιο επιτυχημένη έκδοση στην ιστορία του μοντέλου, φτάνοντας στην κορυφή των πωλήσεων της Ιταλίας.
Κωδικός αμαξώματος: Fiat 110 F Berlina 500
Κωδικός κινητήρα: 110 F 000
FIAT 500 L
Εξωτερικά το όμορφο 500L διακρίνεται από τα προστατευτικά στους προφυλακτήρες |
Το 1968 η FIAT αποφασίζει να τονώσει ακόμη περισσότερο την εικόνα του μικρού της, δίνοντάς του νέα ώθηση με σκοπό να ενισχυθεί η ήδη επιτυχημένη εμπορική του πορεία.
Έτσι, το αρχικά σπαρτιάτικο Cinquecento "μπαίνει στα σαλόνια", αποκτώντας έναν πιο πολυτελή χαρακτήρα. Στα μηχανικά μέρη δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε σχέση με το 500F, με το ενδιαφέρον να περιορίζεται στις -αρκετές και σημαντικές- πινελιές τόσο στο εξωτερικό όσο -και κυρίως- στο εσωτερικό του 500.
Κομψότερο και πλουσιότερο το 500L |
Εξωτερικά η κύρια προσθήκη είναι το προστατευτικό στον εμπρός και πίσω προφυλακτήρα που προφυλάσσει το αμάξωμα από μικροσυγκρούσεις εντός πόλεως, ενώ ελαφρώς ανανεωμένη είναι και η σχεδίαση στα τάσια. Το σήμα εμπρός είναι όμοιο με την τελευταία εκδοχή της έκδοσης F που προαναφέρθηκε, ενώ πίσω υπάρχει η επιγραφή "FIAT 500L". Στα ενδιαφέροντα της νέας έκδοσης είναι και τα νέα, iδιαίτερα ενδιφέροντα χρώματα που προστίθενται στην γκάμα του αυτοκινήτου, τονώνοντας το ενδιαφερον του κοινού για το -11 ετών, πλέον- Cinquecento.
Νέο και σημαντικά αναβαθμισμένο το εσωτερικό του 500L |
Στο εσωτερικό η εικόνα είναι πλήρως αναβαθμισμένη. Το ταμπλό είναι εντελώς νέο, με το μέταλλο να δίνει τη θέση του στο μαύρο πλαστικό και τον πίνακα οργάνων να αντικαθίσταται από νέο (δανεισμένο από το 850) με δείκτη βενζίνης διαθέσιμο για πρώτη φορά σε ένα 500. Το τιμόνι είναι κι αυτό νέο με το σήμα της FIAT να δεσπόζει σε κόκκινο φόντο. Επιπλέον, τοποθετείται μοκέτα στο δάπεδο και απομίμηση δέρματος στα καθίσματα, αλλάζοντας ριζικά την εικόνα του σαλονιού. Τέλος, οι πόρτες αποκτούν θήκες για τοποθέτηση μικροαντικειμένων.
Το 500L πωλείται (στις 515.000 λιρέτες) παράλληλα με το οικονομικότερο 500F και τα δυο τους καταφέρνουν να κλείσουν το 1970 με 351.477 πωλήσεις στην Ιταλία, αριθμό που αποτελεί και την καλύτερη επίδοση του μικρού της FIAT στη διάρκεια της 18χρονης πορείας του!
Κωδικός αμαξώματος: Fiat F/L Berlina 500
Κωδικός κινητήρα: 110 F 000
FIAT 500R
Λιτό το 500R, με νέο σήμα εμπρός και ζάντες δανεισμένες απ'το 126 |
Τον Νοέμβριο του 1972 η FIAT παρουσιάζει στην έκθεση
του Τορίνο τον αντικαταστάτη του (Nuova) 500, το 126. Το τέλος του Cinquecento,
πάντως, δεν έχει έρθει ακόμη. Στην ίδια έκθεση οι Ιταλοί παρουσιάζουν και μια
νέα (την τελευταία) έκδοση του 500, με την κωδική ονομασία R (Rinovatta =
ανανεωμένη). Το 15 ετών 500ράκι επιστρέφει στις ρίζες του, αφήνοντας πίσω τις
πολυτέλειες σε εσωτερικό και εξωτερικό και υιοθετώντας εκ νέου τη σπαρτιάτικη
αισθητική με την οποία το γνωρίσαμε στο ξεκίνημα της πορείας του,
προσαρμοσμένη, βέβαια, στα πρότυπα της δεκαετίας του '70.
Έτσι, το πλαστικό ταμπλό, οι μοκέτες και οι "πολυτελείς" λεπτομέρειες που εμφανίστηκαν -κυρίως- στο 500L πέρασαν στην ιστορία και στο σαλόνι του 500R υπήρχαν και πάλι μόνο τα απολύτως απαραίτητα για οδηγό και επιβάτες. Οπτικά το εσωτερικό του R παραπεμπει περισσότερο στο F που είχε παρουσιαστεί 7 χρόνια νωρίτερα, με το τιμόνι και το ταχύμετρο, όμως, να είναι πλέον σε μαύρο χρώμα.
Εξωτερικά το νίκελ προστατευτικό των προφυλακτήρων του 500L δεν υπάρχει πια, ενώ και οι ζάντες είναι δανεισμένες από το 126 με τα μπουλόνια να εκτίθενται σε κοινή θέα. Εμπρός το σήμα είναι -και πάλι- νέο για το Cinquecento.
Σημαντικές είναι οι διαφορές και κάτω από το καπό, με το μοτέρ να είναι δανεισμένο από το 126 και τη χωρητικότητά του να φτάνει τα 594cc, με τη βοήθεια και της Abarth που είχε εν τω μεταξύ "απορροφηθεί" από τη FIAT. Στην περίπτωση του 500R, πάντως, για να αποφευχθεί ο άμεσος εσωτερικός ανταγωνισμός, η ιπποδύναμη δεν ανέβηκε στους 23 ίππους αλλά έμεινε στους 18, όπως και στις εκδόσεις F και L.
Mε το 126 να πωλείται παράλληλα και τον εξοπλισμό να περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα, οι πωλήσεις του 500R δε θα μπορούσαν παρά να είναι σημαντικά μειωμένες σε σύγκριση με το παρελθόν. Σταδιακά η παραγωγή του 500 μεταφέρθηκε από το Torino στο Desio (Autobianchi), για να περάσει τελικά στην περιοχή Termini Imerese του Palermo όπου και τερματίστηκε τον Αύγουστο του 1975.
Έτσι, 18 ολόκληρα χρόνια μετά την παρουσίασή του το Nuova 500 ολοκληρώνει μία πορεία που του χάρισε μία ξεχωριστή θέση στην ιστορία της αυτοκίνησης και το τοποθέτησε για πάντα στις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων, μετατρέποντας το μικρό FIAT σε ένα αυτοκίνητο-θρύλο.
-------------- Νεκτάριος-Λ Α. --------------
Αδρά χαρακτηριστικά όλων των εκδόσεων του Fiat Nuova 500:
- Fiat Nuova 500, Ιούλιος 1957: 479cc, 13hp, πόρτες "αυτοκτονίας", 2θέσιο (πίσω "πάγκος"), οροφή που ανοίγει μέχρι πίσω, μικροί αεραγωγοί κάτω από τα εμπρός φανάρια, τα παράθυρα δεν είναι ανοιγόμενα (μόνο τα φινιστρίνια)
- Fiat Nuova 500, Σεπτέμβριος 1957: Ο κινητήρας αποδίδει 15hp, xωρίς άλλες αξιόλογες διαφορές
- Fiat 500 N Economica και η N Normale, Νοέμβριος 1957: Τα παράθυρα είναι ανοιγόμενα, τοποθετούνται νίκελ λεπτομέρειες (Normale), προστίθεται μαλακό υλικό πάνω στον πίσω πάγκο
- Fiat 500 Sport (S), 1958: Κινητήρας με 499.5cc και 21.5hp, τελική ταχύτητα 105km/h, χαρακτηριστική κόκκινη λωρίδα στα πλαϊνά του αυτοκινήτου, δύο διαφορετικές εκδόσεις: Berlina (το πρώτο 500ράκι με κλειστή οροφή) και Berlina Tetto Apribile (με ανοιγόμενη οροφή αλλά όχι μέχρι πίσω, για πρώτη φορά στο Cinquecento
- Fiat Nuova 500 Trasformabile και Tetto Apribile, 1959: Ισχύς 16.5hp, "μικρή" οροφή στην "Tetto Apribile", μεγάλη στην "Transformabile".Αυτή η εικόνα αποτελείπαρελθόν από το 10/1959Από τον Οκτώβριο του '59 λόγω αλλαγής του ιταλικού Κ.Ο.Κ.: παραμένουν οι πόρτες αυτοκτονίας αλλά τα φλας στα πλάγια γίνονται στρογγυλά, ενώ τοποθετούνται μικρά φωτιστικά σώματα στη θέση των αεραγωγών κάτω από τους εμπρός προβολείς
- Fiat Nuova 500 D, 1960: 499.5cc, 17.5hp, 4θέσιο, αναδιπλούμενη πλάτη πίσω καθισμάτων, κουμπωτό πίσω τμήμα οροφής για να μπορεί να μετατρέπεται σε πλήρως ανοιγόμενη (όπως στις εκδόσεις "Trasformabile"), εσωτερικός φωτισμός με το άνοιγμα της πόρτας του οδηγού, κόρνα των αδελφών Vitaloni, υαλοκαθαριστήρες με αυτόματη επιστροφή και εκτοξευστήρα νερού, αλλαγές στο τεπόζιτο της βενζίνης για καλύτερη εκμετάλευση του χώρου.
- Fiat 500 Giardiniera (G), 1960: H station εκδοχή του μοντέλου, περίπου 21 εκατοστά μακρύτερη και 2 εκατοστά ψηλότερη, επίπεδα τοποθετημένος κινητήρας για δημιουργία ενιαίου χώρου αποσκευών, συνέχιση της παραγωγής ως τον Αύγουστο του 1977
- Fiat 500F, 1965: Για πρώτη φορά τοποθετούνται συμβατικές πόρτες, αφαιρείται το φιλέτο αλουμινίου από το εμπρός καπό, διαφοροποιείται το σχήμα των πίσω φώτων, κινητήρας 18hp, από το 1968 με την παρουσίαση και του 500L τοποθετείται διαφορετικό σήμα εμπρός (κάθετο, χωρίς τα "μουστάκια" εκατέρωθεν), η πίσω επιγραφή "Nuova 500" αντικαθίσταται από την επιγραφή "Fiat 500"
- Fiat 500R (Rinnovata), 1972: Η τελευταία έκδοση του μοντέλου, επιστροφή στην απλότητα, ταμπλό που θυμίζει το 500F αλλά με μαύρο τιμόνι και ταχύμετρο, νέο, οριζόντιο σήμα "Fiat" εμπρός, νέες ζάντες δανεισμένες από το 126 με εμφανή τα μπουλόνια, απουσία των νίκελ προστατευτικών των προφυλακτήρων, κινητήρας 594cc που αποδίδει 18 ίππους, ολοκλήρωση της παραγωγής τον Αύγουστο του 1975
----------------
Ακολουθούν πληροφορίες άχρηστες -ίσως- για τους πολλούς, απαραίτητες, όμως, για όσους τυχερούς έχουν ή ενδιαφέρονται να αποκτήσουν και να ανακατασκευάσουν ένα Fiat 500:
Επίσημα χρώματα με τα οποία κυκλοφόρησε το (Nuova) 500:
Κωδικός
|
Χρώμα
|
Από
|
Έως
|
102 | Rosso | 07/68 | 05/72 |
115 | Rosso medio | 10/60 | 08/71 |
135 | Rosso corallo | 12/57 | 10/60 |
165 | Rosso corallo scuro | 11/71 | 08/75 |
208 | Giallo positano | 09/68 | 11/72 |
214 | Avorio chiaro | 03/58 | 01/63 |
233 | Bianco | 03/63 | 08/75 |
234 | Avorio antico | 08/68 | 09/73 |
235 | Avorio | 10/57 | 03/58 |
243 | Bianco aurora | 02/70 | 08/71 |
246 | Giallo tufo | 11/74 | 08/75 |
247 | Giallo (Agip) | ||
252 | Avorio scuro (Ferrero) | 10/60 | 11/62 |
263 | Verde chiaro | 1962 | 1965 |
276 | Giallo Tahiti | 11/71 | 08/75 |
287 | Giallo pechino | 12/73 | 11/74 |
294 | Arancio (Italgas) | 08/64 | 08/71 |
315 | Verde scuro | 01/61 | 12/61 |
362 | Verde chiaro | 07/57 | 12/57 |
363 | Azzurro | 1962 | |
363 | Verde chiaro | 10/60 | 03/63 |
372 | Verde chiaro | 12/57 | 1963 |
383 | Verde Oasi | 03/63 | 09/64 |
403 | Celeste medio | 03/58 | 1963 |
413 | Azzurro pervinca | 09/61 | 03/63 |
415 | Azzurro chiaro | 11/71 | 04/74 |
419 | Blu turchese | 09/68 | 08/71 |
429 | Blu chiaro | 07/57 | 12/57 |
433 | Azzurro acquamarina | 11/63 | 09/68 |
449 | Blu medio | 01/59 | 10/60 |
453 | Blu medio | 11/63 | 06/68 |
456 | Blu scuro | 10/57 | 08/75 |
461 | Celeste chiaro | 07/57 | 10/57 |
463 | Turchese farfalla | 04/74 | 08/75 |
469 | Blu medio | 10/60 | 1963 |
472 | Celeste crociera | 10/57 | 03/58 |
485 | Blu medio | 09/61 | 03/63 |
486 | Blu chiaro marino | 03/63 | 09/64 |
491 | Azzurro | 1968 | |
495 | Grigio | 07/67 | 09/57 |
498 | Blu oriente | 02/70 | 08/71 |
583 | Beige sabbia | 11/63 | 09/73 |
600 | Nero | 09/70 | 08/75 |
601 | Nero | 09/68 | 08/71 |
604 | Grigio Garda | 02/70 | 08/71 |
615 | Grigio chiaro | 08/60 | 08/64 |
624 | Grigio medio | 09/68 | 03/70 |
634 | Grigio scuro | 03/63 | 01/64 |
653 | Grigio medio | 11/63 | 09/68 |
672 | Grigio chiaro (latte) | 10/57 | 10/60 |
697 | Grigio cenere | 01/63 | 08/64 |
793 | Marrone Testa di moro | 03/70 | 09/71 |
Βιβλιογραφία:
1) L'automibile italiana, TUTTI I MODELLI DALLE ORIGINI A OGGI, GIUNTI, ISBN 88-09-04284-0
2) it.wikipedia
3) en.wikipedia
4) Ελληνική Λέσχη Φίλων Fiat 500
5) Club Fiat 500 Torino
6) 500shop.it
7) Small Old- and Youngtimers Encyclopedia!
8) Brandfather: the fiat 500 chronicles
9) 4Τροχοί, τεύχος 442, Ιούλιος 2007
10) ΛΕΚΟΒ
11) Fabiatou Auto News
12) Autodepocacorleone
1) L'automibile italiana, TUTTI I MODELLI DALLE ORIGINI A OGGI, GIUNTI, ISBN 88-09-04284-0
2) it.wikipedia
3) en.wikipedia
4) Ελληνική Λέσχη Φίλων Fiat 500
5) Club Fiat 500 Torino
6) 500shop.it
7) Small Old- and Youngtimers Encyclopedia!
8) Brandfather: the fiat 500 chronicles
9) 4Τροχοί, τεύχος 442, Ιούλιος 2007
10) ΛΕΚΟΒ
11) Fabiatou Auto News
12) Autodepocacorleone
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου