Google Website Translator

2.1.12

Η Ιστορία των πολυμορφικών αυτοκινήτων... Μύθος και πραγματικότητα

    To 1984 η Renault παρουσίαζε το Espace λανσάροντας το ως το πρώτο MPV… Σχεδόν 30 χρόνια μετά, το τμήμα marketing της Renault δείχνει να έχει πετύχει το στόχο του και με το παραπάνω. Πόσο αληθής είναι, όμως, ο χαρακτηρισμός αυτός?
 η ALFA Siluro Ricotti

Για να δοθεί απάντηση στο ερώτημα αυτό, χρειάζεται να ταξιδέψουμε αρκετά πίσω στο χρόνο, φτάνοντας στα πρώτα χρόνια της μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων…

    Έτσι, το 1914 συναντούμε στην Ιταλία ένα πρωτότυπο που δείχνει να φλερτάρει με την κατηγορία των «πολυμορφικών»-«πολυχρηστικών» αυτοκινήτων, άσχετα αν δημιουργήθηκε περισσότερο ως μια σπουδή για τη σχεδίαση αεροδυναμικών οχημάτων. Πρόκειται για την ή ALFA Siluro Ricotti ή Aerodinamico, βασισμένη στην ΑLFA 40-60HP.






Κι άλλα πρωτοτυπα, όπως το Rumpler Tropfenwagen και το Dymaxion, δείχνουν να έχουν κάποια στοιχεία πολυχρηστικού οχήματος, με αμάξωμα ενός όγκου και άφθονους εσωτερικούς χώρους. Για να φτάσουμε, όμως, σε έναν πραγματικό εκπρόσωπο της κατηγορίας αυτής θα πρέπει να περιμένουμε λίγο ακόμα...




Το Stout Scarab είναι το πρώτο ολοκληρωμένο MPV...

    Το πρώτο πραγματικό MPV εμφανίζεται λίγα χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1936. Το όνομα του είναι  Stout Scarab και δείχνει να έχει όλο τα προσόντα που έχουν κάνει δημοφιλή τα οχήματα αυτής της κατηγορίας. Συγκεκριμένα, στο –ιδιαίτερα πρωτοποριακό για την εποχή του-  όχημα του William B. Scout, ο κινητήρας  (V8 κατασκευασμένος από τη Ford) μεταφέρθηκε πίσω ώστε να αποφευχθεί κατάληψη μέρους της καμπίνας των επιβατών από το σύστημα μετάδοσης, με αποτέλεσμα ο οδηγός να κάθετε –πρακτικά- πάνω από τον εμπρός άξονα, εκμεταλλευόμενος  πλήρως το μήκος του οχήματος .
Το πολυμορφικό εσωτερικό του Scarab
    Το εσωτερικό του δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους σύγχρονους εκπροσώπους της κατηγορίας, φιλοξενώντας τρεις σειρές καθισμάτων, με τη μεσαία να διαθέτει περιστρεφόμενα καθίσματα (!), ενώ υπήρχε και αφαιρούμενο τραπεζάκι για τους πίσω επιβάτες. Ανασταλτικό παράγοντα για την εμπορική επιτυχία του Scarab αποτέλεσε η πολύ υψηλή τιμή του (αντιστοιχούσε σε περίπου 80.000$ σημερινά), με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν μόλις 9 κομμάτια…


DKW Schnellaster





Περίπου 13 χρόνια αργότερα, το 1949, ακολουθεί το DKW Schnellaster, ένα όχημα ενός όγκου με πολυχρηστικό εσωτερικό και επίπεδο δάπεδο. Το γερμανικό όχημα φορούσε κινητήρα 700cc που απέδιδε 20hp και παρέμεινε στην παραγωγή ως το 1962.














    Ένα χρόνο μετά την παρουσίαση του Schnellaster, έρχεται η VW με το Type 2, γνωστό και ως Transporter ή Kombi ή απλά Bus.  H αρχική ιδέα του Type 2 ανήκει στον Ben Pon, Ολλανδό εισαγωγέα VW, ο οποίος σκέφτηκε ότι με βάση το Type 1 (τώρα γνωστό ως VW Beetle) θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα όχημα με αυξημένο όγκο φόρτωσης.


Το θρυλικό VW Bus


    To Type 2 πέρασε στην παραγωγή το 1950 και από τότε γνώρισε μεγάλη επιτυχία σε πολλές διαφορετικές παραλλαγές και εκδόσεις, αποτελώντας ένα από τα χαρακτηριστικότερα και πιο δημοφιλή "βανάκια". Μάλιστα, χαρακτηρίστηκε και ως όχημα των hippies και αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολυάριθμους ιδιοκτήτες του κατά τη δεκαετία του '60, αποκτώντας και το προσωνύμιο "Hippiemobile"...  To 1967 αντικαταστάθηκε από τη δεύτερη γενιά του "Bus", η οποία συνέχισε την πετυχημένη πορεία του Τ2.



Fiat Multipla - οικογενειακό "τσέπης"!
    Ένας ακόμα πολύ σημαντικός εκπρόσωπος των πολυμορφικών οχημάτων, ήταν και το Fiat 600 Multipla. Βασισμένό στο πασίγνωστο και ιδιαίτερα επιτυχημένο Fiat 500 και 600, το (πρώτο) Multipla, συνδύαζε τις ιδιαίτερα μικρές εξωτερικές διαστάσεις (μόλις 3.531 μ. μήκος, μικρότερο και από ένα Fiat Panda 2ης γενιάς-!-) με δυνατότητα μεταφοράς έως και 6 ατόμων, ενώ η καμπίνα των επιβατών μπορούσε να διαμορφωθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, χαρίζοντάς του πολύ μεγάλη πρακτικότητα.


 Επιπλέον, η σχεδίασή του ήταν ξεχωριστή και σίγουρα δε θύμιζε σε τίποτα λεωφορείο ή επαγγελματικό όχημα που μετατράπηκε σε επιβατικό, κάτι που έκανε το Multipla αρκετά δημοφιλές, ιδιαίτερα στην Ιταλία. Οι επιδόσεις του, βέβαια ήτανε οριακές, με το "0-100km/h" να αποτελεί άγνωστη έννοια για το ιταλικό πολυμορφικό που έβλεπε το κοντέρ του να σταματάει στα 91km/h.


    To 1959 έρχεται ένα ομόσταυλο του Espace, το Renault Estafette, που έμεινε στην παραγωγή για 21 χρόνια και ήταν διαθέσιμο σε πολυάριθμες εκδόσεις.
Renault Estafette, ο πρόγονος του Espace...
    To 1961 η Ford παρουσιάζει το Ε-series (Falcon Van και Econoline) η Dodge το Ram Van (κυκλοφόρησε και ως Plymouth Voyager), ενώ και οι Ιάπωνες μπαίνουν στο παιχνίδι των πολυμορφικών οχημάτων: η Mazda παρουσιάζει τα B360 / B600 , η Subaru το Sambar και η Suzuki περνά στην παραγωγή το FB Suzulight Carry, από το οποίο το 1964 θα προκύψει το Carry Van. Λίγα χρόνια αργότερα η Chevrolet λανσάρει το Chevy Van (1964) και η Toyota το HiAce 1ης γενιάς (1967).
Πολλές οι προτάσεις στην κατηγορία των MPV τη δεκαετία του '60 

















    Το νερό είχε μπεί πια στ'αυλάκι και μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '80 υπάρχουν κι άλλα οχήματα που διεκδικούν τον τίτλο του πολυμορφικού. Πάντως, ακόμα και "στο νήμα" πριν την παρουσίαση του Renault Espace υπάρχουν άλλα μοντέλα που προηγήθηκαν, όπως το Mitsubishi Chariot (1983) που αμέσως κέρδισε και τον τίτλο "Wheels Car of the Year" στην Αυστραλία, ενώ και τα Dodge Caravan και Plymouth Voyager έκαναν το ντεμπούτο τους λίγο νωρίτερα από το Espace.

   H αρχική ιδέα για το Renault Espace ανήκει στον βρετανό σχεδιαστή Fergus Pollock, κατά τη δεκαετία του '70. Στη συνέχεια στο προτζεκτ ενεπλάκη η Matra (που είχε συγχωνευθεί με τη Simca) με υπεύθυνο σχεδίασης τον Έλληνα Αντώνη Βολάνη.  H πώληση της Simca στον όμιλο PSA και η (όχι ιδιαίτερα διορατική) απόφαση του τελευταίου να απορρίψει το σχέδιο του νέου αυτού πολυμορφικού, έβαλε τη Renault στο "παιχνίδι" με αποτέλεσμα το Espace να παρουσιαστεί το 1984 με τον ρόμβο στην μάσκα!





    Η συνέχεια ανήκει στην ιστορία:  με μια μικρή βοήθεια από το τμήμα marketing της γαλλικής φίρμας,  το -εξαιρετικά σχεδιασμένο και ιδιαίτερα ολοκληρωμένο για τα δεδομένα της εποχής- Espace κατέστη στη συνείδηση του κόσμου ως ο πρώτος εκπρόσωπος μιας εντελώς νέας κατηγορίας, παραβλέποντας μια μικρή λεπτομέρεια... πως δεν είχε τίποτα ολοκληρωτικά νέο να παρουσιάσει! Όπως και να'χει, οι άνθρωποι της Renault πήρανε ένα ρίσκο στις αρχές του '80 και το αποτέλεσμα τους δικαιώνει απόλυτα!



















1] L’automobile italiana, Giunti




----------------------------------------------------  Νεκτάριος-Λ  Α. (16/11/2011) ----------------------------------------------------

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ενδιαφέροντες οι σελίδες σου!

Εχεις ξεχάσει να αναφέρεις την Lancia Megagamma, που θα ήταν η MPV εκδοση της Gamma

http://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Megagamma

Νεκτάριος είπε...

Σωστό το σχόλιό σου!
Η αλήθεια είναι ότι δεν την ξέχασα τη Megagamma απλά θεώρησα ότι δεν είχε να προσθέσει κάτι στο κείμενο μια και πρόκειται για πρωτότυπο και όχι για αυτοκίνητο παραγωγής.
Το μόνο πρωτότυπο στο οποίο αναφέρθηκα κάπως εκτενέστερα ήταν το ALFA Siluro Ricotti, θεωρώντας ότι αποκτά ιδιαίτερη αξία ως προπομπός όλων των υπολοίπων... έστω και άθελά του!
Ευχαριστώ για το σχόλιό σου.