Google Website Translator

12.3.12

Opel Kadett. Η ιστορία μίας επιτυχίας.




Οι έξι γενιές Kadett και οι "απόγονοί" τους





Το πρώτο Kadett γεννιέται!

Το πρώτο Opel Kadett
Το 1935 η Opel παρουσίασε το Olympia, ένα όχημα σταθμό στην ιστορία της, αφού ήταν το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στη Γερμανία με ενιαίο, χαλύβδινο, ενοποιημένο αμάξωμα και πλαίσιο (monocoque), τεχνική που χάριζε στο Olympia υψηλότερα επίπεδα παθητικής ασφάλειας και μικρότερο βάρος, που με τη σειρά του σήμαινε μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. 

Έτσι, όταν το Δεκέμβριο το 1936 ο Heinrich Nordhoff παρουσίασε το πρώτο Kadett, που θα κατασκευάζονταν στο εργοστάσιο του Russelsheim, η Opel  είχε ήδη αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία στην παραγωγή αξιόπιστων και οικονομικών αυτοκινήτων για το ευρύ κοινό. Αυτό ακριβώς ήταν το προπολεμικό Kadett. Ένα αυτοκίνητο που δεν έφερε κάποια επαναστατική τεχνολογία (τη σημαία της επανάστασης είχε αναλάβει να σηκώσει για την Opel λίγο νωρίτερα  ο «μεγάλος αδελφός» του, το Olympia) αλλά έγινε ιδιαίτερα επιτυχημένο εμπορικά, χάρη στο χαμηλό κόστος κτήσης και συντήρησης, διατηρώντας -παράλληλα- τα πλεονεκτήματα του Olympia.

Το πρώτο Kadett είχε μήκος 3.810mm, ενώ το αμάξωμα των 760kg κινούσε ένας 4κύλινδρος 8βάλβιδος κινητήρας 1.1lt (1.074cc) που απέδιδε 23hp στις 3.400rpm, επιτυγχάνοντας τελική ταχύτητα που άγγιζε τα 100km/h. Παρά το προσιτό του κόστος, το Kadett είχε μία σειρά από χαρακτηριστικά που την εποχή εκείνη προσφέρονταν μόνο σε μεγαλύτερες και ακριβότερες προτάσεις, όπως τα 4 υδραυλικά υποβοηθούμενα φρένα (ταμπούρα) αλλά και οι ενσωματωμένοι στο αμάξωμα προβολείς, που του χάριζαν σύγχρονη σχεδίαση. Η εξαιρετική σχέση κόστους-αξίας του αυτοκινήτου αυτού «ανάγκασαν» την εφημερίδα “Braunschweiger Tageszeitung” να γράψει στις 5 Δεκεμβρίου του 1946 ότι: «όπως επιβεβαιώνουν οι πρώτες δοκιμές, το Kadett δεν είναι ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο για αυτήν την κατηγορία τιμής…».

Η πιο πιστική, όμως, περιγραφή των χαρακτηριστικών του προπολεμικού Kadett έρχεται από τα λόγια του ίδιου του Nordhoff: «Σκοπός μας ήταν να δημιουργήσουμε ένα αυτοκίνητο που θα προσέφερε όλες τις ανέσεις και την ισχύ ενός πραγματικά σύγχρονου οχήματος, σε χαμηλή τιμή, με ικανοποιητική άνεση χώρων και μέγιστη οικονομία. Δεν κάναμε πουθενά συμβιβασμούς».




Με το Kadett η Opel εδραιώθηκε στην κορυφή των ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων, μια θέση που διατήρησε για τέσσερα συναπτά έτη. Αυτήν την επιτυχημένη πορεία διέκοψε βίαια ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και το ναζιστικό καθεστός. Μέχρι τότε (1940) από το εργοστάσιο του Russelsheim είχαν παραχθεί 107.608 Kadett. Από το σημείο αυτό η  Opel ασχολείται αποκλειστικά με την κατασκευή φορτηγών, ερπηστριοφόρων και λοιπού στρατιωτικού εξοπλισμού. 
Το εργοστάσιο του Russelsheim το 1944
Λίγα χρόνια αργότερα, το 1944, το μισό εργοστάσιο καταστράφηκε από συμμαχικές βόμβες, βάζοντας οριστικά τέλος στην παραγωγή του πρώτου Kadett.  Ή μήπως όχι…  Το 1945 όλες οι εγκαταστάσεις παραγωγής του Kadett αποσυναρμολογούνται και αποστέλλονται στη Σοβιετική Ένωση ως αποζημίωση. Έτσι, η παραγωγή του Kadett συνεχίστηκε για 8 χρόνια (1948-1956) σε ένα εργοστάσιο κοντά στη Μόσχα, με το όνομα Moskvitch 400/420.





Kadett A (1963-1965)

Το 1947 η Opel ξαναρχίζει την κατασκευή επιβατικών αυτοκινήτων με το Olympia, μέσα σε εορταστικό κλίμα. Θα περάσουν, όμως, αρκετά χρόνια προτού εμφανιστεί και πάλι το όνομα “Kadett” σε μοντέλο του γερμανικού τμήματος της GM
Η γραμμή παραγωγής του Bochum

Το 1962 είναι μια σημαντική χρονιά στην ιστορία της Opel που εορτάζει την επέτειο των 100 χρόνων της (έστω και αν ως αυτοκινητοβιομηχανία είχε σαφώς βραχύτερη ιστορία) με τα εγκαίνια του νέου εργοστασίου της στο Bochum για την παραγωγή του πρώτου μεταπολεμικού Kadett.
Είχαν προηγηθεί 5 χρόνια ερευνών και σχεδιασμού ώστε να δημιουργηθεί «το τέλειο αντι-Volkswagen». Αυτή ήταν, άλλωστε, η εντολή που είχε λάβει ο διευθυντής παραγωγής Karl Stief από τους προϊσταμένους του στη GM και για να την εκτελέσει εργάστηκε με το επιτελείο του με απόλυτη μυστικότητα και με μεθόδους που -συχνά- θύμιζαν ταινίες κατασκόπων...




Το Kadett A, όπως ονομάστηκε αργότερα, παρέμεινε σε παραγωγή από το 1963 ως το 1965. Φορούσε κινητήρα 1.000cc που απέδιδε 40hp στην έκδοση Normal  και 48hp στην έκδοση Super και ήταν διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις αμαξωμάτων: 2θυρο sedan, 2θυρο coupe και -για πρώτη φορά στην κατηγορία- 3θυρο station wagon με την ονομασία “Caravan”.  Οι επιδόσεις ήταν βελτιωμένες με τα 100km/h  να έρχονται σε 28 και 19 δευτερόλεπτα για τις δύο εκδόσεις κινητήρων, και την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 120 και 133km/h, αντίστοιχα.


Κοινός παρονομαστής όλων των εκδόσεων ήταν η σύγχρονη σχεδίαση και οι άπλετοι χώροι για 4 επιβάτες και τις αποσκευές τους. Επιπλέον το Kadett A αποδείχθηκε και ιδιαίτερα αξιόπιστο, κάτι που συνέβαλε με τη σειρά του στην μεγάλη εμπορική επιτυχία του. Συνολικά, ήταν ένα πολύ πιο  ολοκληρωμένο αυτοκίνητο από τον «Σκαραβαίο» της VW που αποτελούσε τον άμεσο ανταγωνισμό του, 
αφού το μοντέλο της Opel προσέφερε πιο σύγχρονη εμφάνιση, σαφώς καλύτερους χώρους για επιβάτες και αποσκευές
 (παρότι με διαστάσεις 3923 x 1470 x 1410 mm  ήταν μικρότερο σε μήκος, πλάτος και ύψος από το Beetle !), ασφαλέστερη οδική συμπεριφορά και καλύτερες επιδόσεις. 


Έτσι, μόλις τρία χρόνια μετά την παρουσίασή του το Kadett έχει παραχθεί σε 649.512 κομμάτια και είναι, πια, έτοιμο να παραδώσει τη σκυτάλη στο διάδοχό του.









Kadett B (1965-1973)
Το Kadett B ήταν διαθέσιμο σε πληθώρα αμαξωμάτων


Το καλοκαίρι του 1965 η Opel παρουσίαζε στη Φρανκφούρτη το Kadett B, ένα αυτοκίνητο συνολικά βελτιωμένο σε σύγκριση με τον -επιτυχημένο- πρόγονό του. Με σχεδίαση εμπνευσμένη από τα αμερικανικά πρότυπα και μια γκάμα αμαξωμάτων που κάλυπταν όλες τις ανάγκες του τότε αγοραστικού κοινού  (2θυρο και 4θυρο sedan, 2θυρο και 4θυρο “Fastback” από το 1967, 3θυρο και 5θυρο station wagon γνωστό ως “Caravan” και 2θυρο Coupe) το νέο Kadett έμοιαζε έτοιμο να κατακτήσει την γερμανική αλλά και παγκόσμια αγορά (το μοντέλο αυτό διατέθηκε και στις H.Π.Α. με τα σήματα της Buick, αλλά και σε 120 ακόμη χώρες!), έχοντας απέναντί του τον γερασμένο και -από κάθε άποψη- ξεπερασμένο «σκαραβαίο» της VW!

Ο κινητήρας της προηγούμενης γενιάς είχε πλεον αναβαθμιστεί. Η χωρητικότητά του ανέβηκε στα 1.078cc αποδίδοντας 45hp, ενώ υπήρχε και μοτέρ με υψηλότερη συμπίεση και ιπποδύναμη (1.1S) που έφτανε τα 55hp, με το οποίο το Kadett άγγιζε τα 135km/h. Αργότερα (από το 1967) στην γκάμα του γερμανικού μοντέλου προστέθηκαν και μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρες.  Στα 1.7lt (1698cc) προσφέρονταν 4κύλινδρος 8βάλβιδος κινητήρας που απέδιδε 75hp στις 5200rpm και 127Nm ροπής στις 2700rpm, επιταχύνοντας για τα 100km/h σε 14sec και αγγίζοντας τα 153km/h. Στην κορυφή της πυραμίδας τοποθετήθηκε ένας κινητήρας 1.9lt (1897cc) με απόδοση 90hp @5100rpm και 146Nm @2800rpm που χάριζε στο Kadett ιδιαίτερα ανταγωνιστικές επιδόσεις (0-100km/h σε 13sec και τελική ταχύτητα 162km/h), αν και ακόμη υπολείπονταν σε σύγκριση με τον ιταλικό ανταγωνισμό (βλ. Alfa Romeo Giulia κ.α).  
Τον sport προσανατολισμό της κορυφαίας έκδοσης του Kadett B προσπάθησε να τονίσει η Opel με την έκδοση Rallye, που προκάλεσε αίσθηση με το έντονο κίτρινο (συνήθως) χρώμα του, το μαύρο ματ καπό και τις διακοσμητικές μαύρες ρίγες στα πλαϊνά, δηλώνοντας από μακριά ότι στόχευε σε ένα πιο «ανήσυχο» κοινό…  Η ουσία, όμως, δε βρίσκονταν στην εξωτερική εμφάνιση αλλά στα μηχανικά του μέρη. Μοτέρ με διπλό καρμπυρατέρ, εμπρός δισκόφρενα και σύστημα φρένων διπλού κυκλώματος με σερβόφρενο, στροφόμετρο, δείκτης πίεσης λαδιού και αμπερόμετρο στην κονσόλα, ήταν μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά του γρήγορου Kadett που το έκαναν ξεχωριστό. 
Το Rallye αποτέλεσε ένα πρώτης τάξεως όχημα για την είσοδο στους αγώνες ταχύτητας, αφού ήτανε αρκούντως γρήγορο αλλά παρέμενε και προσιτό, τόσο κατά την αγορά, όσο και στη συντήρησή του. Ενδεικτικό της επιτυχίας του Rallye στους αγώνες ήτανε ότι μόνο το 1968, σε συνολικά 238 αγώνες πέτυχε 222 πρωτιές στην κλάση του, ξεκινώντας έτσι την ένδοξη ιστορία των Kadett και μετέπειτα των Ascona και Manta στους αγώνες ταχύτητας.   

O Τζώνυς Πεσμαζόγλου με ένα Kadett Rallye

Η εταιρία, πάντως, δεν άφησε παραπονεμένους και όσους αναζητούσαν πιο χαλαρή και ξεκούραστη οδήγηση, προσφέροντας από το 1968 και αυτόματο κιβώτιο σε όλη την γκάμα των κινητήρων.

Οι βελτιώσεις του Kadett, όμως, δε σταματούσαν στα μηχανικά του μέρη, αφού και οι διαστάσεις του νέου μοντέλου ήταν σημαντικά αναβαθμισμένες. Έτσι, το sedan είχε πλέον ξεπεράσει τα 4 μέτρα μήκους (4182x1573x1400mm) προσφέροντας ακόμα περισσότερες ανέσεις στους επιβάτες του, ενώ ο χώρος αποσκευών του Caravan ξεπερνούσε το 1.5m σε βάθος!
Το εργοστάσιο του Bochum γιορτάζει το 1.000.000ό Kadett! (1966)

Η επιτυχία του «μικρού» της Opel ξεπέρασε κάθε προσδοκία με την εταιρία να ανακοινώνει 2.691.300 πωλήσεις μέχρι το 1973, οπότε και είχε έρθει η ώρα της αντικατάστασής του.








Kadett C (1973-1979)

Όταν το 1973 η Opel παρουσίαζε την τρίτη μεταπολεμική γενιά του Kadett, ήταν σε όλους γνωστό ότι το έργο του νέου μοντέλου είχε γίνει πια πολύ δύσκολο. Με τη VW να έχει το Golf προ των πυλών, τη Ford να ετοιμάζει το Escort MkII αλλά και τον εκτός Γερμανίας ανταγωνισμό να έχει δυναμώσει, το νέο Kadett θα έπρεπε να είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα αξιόπιστο και οικονομικό μικρομεσαίο.

Η λογική ήτανε να δημιουργηθεί ένα παγκόσμιο αυτοκίνητο, που θα τα κατάφερνε το ίδιο καλά στους πάγους της Ισλανδίας και στο θερμό κλίμα της Χαβάης. Επίσης, θα έπρεπε να σχεδιαστεί έτσι ώστε να παράγεται σε πολλά διαφορετικά εργοστάσια ανά τον κόσμο (σε 7 διαφορετικές χώρες!)  και να μπορεί να φιλοξενήσει πληθώρα διαφορετικών κινητήρων σε διαφορετικά αμαξώματα (sedan, coupe, caravan, hatchback), καλύπτοντας τις ανάγκες ενός ευρύτατου φάσματος αγοραστών. Για το λόγο αυτό οι ιθύνοντες της Opel εργάστηκαν σκληρά για περισσότερα από 3 χρόνια πάνω στο “project 1865” και το αποτέλεσμα έδειχνε να τους δικαιώνει τον Αύγουστο του 1973 με την παρουσίαση του Kadett C.
Kadett City
Το νέο μικρομεσαίο της Opel ήτανε όμορφο εξωτερικά, με καλλίγραμμο αμάξωμα σε όλες τις εκδόσεις του και φρέσκιες ιδέες στο εσωτερικό του. Ο συντάκτης του “Auto Motor und Sport” σχολίαζε μετά την πρώτη δοκιμή: «Το Kadett δεν έχει μόνο εξαιρετική ποιότητα κύλισης και οδική συμπεριφορά, αλλά είναι και πολύ προσεκτικά σχεδιασμένο και καλοφτιαγμένο. Απαιτεί ελάχιστη συντήρηση, είναι εύκολο σε τυχόν επιδιόρθωση και πολύ οικονομικό στη χρήση.»

Kadett Aero
Το Μάιο του 1975 η Opel παρουσίασε και το πρώτο της hatchback μικρομεσαίο με το όνομα City, ένα κομψό 3θυρο Kadett που δημιουργήθηκε αρχικά από τη θυγατρική Vauxhall για τη βρετανική αγορά και αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το γυναικείο κοινό.
Ένα άλλο «ιδιαίτερο» Kadett ήταν και το Aero, η ανοιχτή πρόταση της Opel με οροφή τύπου Targa. Το μοντέλο αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί επιτυχημένο με τα -μόλις- 1.242 κομμάτια που πούλησε, είναι, όμως, σήμερα η πιο περιζήτητη έκδοση της σειράς C, μαζί, βέβαια, με τα GT/E.


Το Kadett ήταν συνολικά διαθέσιμο με κινητήρες που ξεκινούσαν από τα 1.0lt (ένα σύνολο που παρουσιάστηκε το 1974, λόγω και της πετρελαϊκής κρίσης) και έφταναν τα 2.0lt, με την παρουσίασή τους να γίνεται σταδιακά από το ’73 έως το ‘79. Τα πρώτα σημαντικά νέα από την κορυφή της γκάμας ήρθαν με την παρουσίαση του Kadett GT/E το 1975. Το πρώτο GT/E φορούσε κινητήρα 1897cc (1.9lt) που -χάρη και στο ηλεκτρονικό “L-Jetronic injection” της Bosch- απέδιδε 105hp στις 5400rpm, ρίχνοντας το 0-100km/h στα 9.1sec και σταματώντας το κοντέρ στα 184km/h!   Το μοντέλο αυτό με το χαρακτηριστικό κιτρινόμαυρο αμάξωμα οδηγήθηκε και από κορυφαίους οδηγούς της εποχής, με κυριότερους τον Walter Rohrl και τον Rauno Aaltonen, που χάρισαν στο GT/E μεγάλες επιτυχίες (όπως στο Μόντε Κάρλο και στο Ράλλυ Πορτογαλίας), εκτοξεύοντας τη δημοτικότητά του και -βέβαια- τις πωλήσεις του.                                   
     
Το GT/E, όμως, έκανε σπουδαία καριέρα και στους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου, αφού πολλοί και σημαντικοί Έλληνες οδηγοί το επέλεξαν έναντι -κυρίως- των Escort, πετυχαίνοντας σπουδαίες επιδόσεις και χαρίζοντας πλούσιο θέαμα στους λάτρεις του σπορ στη χώρα μας.







Γιάννης Ψηφίδης-Γρηγόρης Κανακίδης με Kadett GT/E (C2)


Το 1977 το GT/E απέκτησε ακόμα δυνατότερο κινητήρα, με χωρητικότητα 1979cc και ιπποδύναμη που έφτανε τους 115hp, χαρίζοντας στο Kadett ακόμη καλύτερες επιδόσεις (0-100km/h σε 8.5sec και τελική ταχύτητα 190km/h).
Είχαν προηγηθεί περιορισμένης έκτασης εξωτερικές αλλαγές με τα φλας του μπροστινού τμήματος να φεύγουν από τον εμπρός προφυλακτήρα για να βρουν καταφύγιο δίπλα στους προβολείς, ενώ και το σήμα της φίρμας μετατοπίστηκε από το καπό και τοποθετήθηκε λίγο πιο χαμηλά, στις γρίλιες της μάσκας (οι οποίες είχαν αυξηθεί από 3 σε 5). Έτσι προέκυψε το Kadett C2, όπως ονομάστηκε εκ των υστέρων η αναβαθμισμένη έκδοση που διαδέχθηκε το C1.


Μιλώντας, πάντως, για το Kadett C, οφείλει 
Opel Kadett C1 και C2
κανείς να αναφερθεί και στον τομέα της παθητικής ασφάλειας. Η Opel έδειξε να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών του μικρομεσαίου της μοντέλου, σε μια εποχή που τα crash test και τα ανδρείκελα ήτανε άγνωστες έννοιες στο ευρύ κοινό. Για να πετύχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα η γερμανική φίρμα εργάστηκε πάνω στο πρωτότυπο με την κωδική ονομασία OSV40, ένα όχημα βασισμένο στο Kadett που μπορούσε να διατηρήσει την καμπίνα των επιβατών αλώβητη μετά από σύγκρουση με 40 μίλια ανά ώρα (65km/h)! 
Το Kadett που πέρασε στην αγορά ίσως δεν έφερε το σύνολο των καινοτομιών του OSV40, ήτανε, πάντως, το πρώτο Opel με ζώνες 3 σημείων για τους εμπρός επιβάτες.
Εντυπωσιακά ασφαλές για την εποχή του!
Το 1979, έξι χρόνια μετά την παρουσίασή του, το Kadett C έφτασε στη δύση της καριέρας του. Τα περίπου 1.7 εκατομμύρια οχήματα που πουλήθηκαν ήτανε τα τελευταία πισωκίνητα μικρομεσαία στην ιστορία της Opel και θα έμεναν για πάντα χαραγμένα στην καρδιά των οπαδών της φίρμας, που ακόμα νοσταλγούν τις γραμμές των GT/E στους αγώνες όλου του κόσμου… 







Kadett D (1979-1984)



To φθινόπωρο του 1979 είχε έρθει η ώρα για την αλλαγή. Μια αλλαγή που -αυτή τη φορά- δεν περιορίστηκε σε νέους κινητήρες και φρέσκια εμφάνιση αλλά αποτέλεσε μία στροφή 180 μοιρών για την Opel και το Kadett της. Με τον άμεσο ανταγωνισμό (βλ. VW Golf) να έχει κάνει ήδη την κίνηση, η 4η μεταπολεμική γενιά του δημοφιλούς μικρομεσαίου δεν μπορούσε παρά να είναι προσθιοκίνητη, κάτι που άλλαζε τα πάντα.  

Μπορεί , όμως, το Kadett να έφερε την «επανάσταση» για την Opel, όντας το πρώτο της όχημα με την κίνηση εμπρός, αισθητικά, πάντως, οι σχεδιαστές της εταιρίας αρκέστηκαν σε ένα αμάξωμα χωρίς έμπνευση, το οποίο θεωρείται απίθανο να συγκίνησε τον οποιονδήποτε με την παρουσίασή του. Άσχημο δεν ήταν σε καμία περίπτωση και οι γραμμές του ήταν σύμφωνες με την τάση της εποχής του, εύκολα, όμως, θα το χαρακτήριζε κανείς άτονο και αδιάφορο. Έτσι, τα μηχανικά μέρη και οι τομείς όπως η φιλικότητα προς τον χρήστη, η αξιοπιστία και το χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης, ανέλαβαν το δύσκολο έργο της επιτυχίας σε μια αγορά όλο και πιο ανταγωνιστική (πέραν του Golf, ακολουθούσε το Escort MkIII που παρουσιάστηκε το 1980 αλλά και ο ολοένα και πιο δυνατός ανταγωνισμός από τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ιαπωνία με τα Corolla, Civic, Sunny και 323 να έχουν γίνει, πια, δυνατοί παίκτες στη μικρομεσαία κατηγορία).

3θυρο, 5θυρο και Caravan Kadett
H νέα γενιά Kadett προσφέρονταν σε εκδόσεις δύο όγκων με 2, 3, 4 και 5 πόρτες αλλά και στην έκδοση “Caravan”. Το αμάξωμα των δύο όγκων είχε σημαντικά μειωμένο μήκος (3.998cm έναντι 4.127cm του C) αλλά κατάφερνε να προσφέρει αυξημένους χώρους για τους επιβάτες και ένα χώρο αποσκευών που έφτανε τα 320lt (τιμή ανταγωνιστική ακόμη και για τα σημερινά μικρομεσαία των -σχεδόν- 4.5 μέτρων μήκους), χάρη και στην εγκάρσια τοποθέτηση των κινητήρων, που εξοικονομούσε χώρο για την καμπίνα των επιβατών. Η νέα διάταξη δεν προσέφερε μόνο ευρυχωρία αλλά έδινε και τη δυνατότητα για πιο αεροδυναμικό αμάξωμα, χαρίζοντας στο Kadett έναν συντελεστή (Cd) της τάξης του 0,39.
Στις αναρτήσεις, για τον εμπρός άξονα η Opel επέλεξε τα γόνατα McPherson, ενώ τα -σχεδόν- 850kg του αμαξώματος επιβράδυναν αποτελεσματικότερα χάρη στα εμπρός δισκόφρενα που τοποθετήθηκαν σε όλες τις εκδόσεις. Τα κιβώτια ήταν χειροκίνητα 4 σχέσεων, με το 3τάχυτο αυτόματο να προσφέρεται προαιρετικά από το 1981. Ήταν τόσο καλή η δουλειά των μηχανικών στο στήσιμο της νέας γενιάς Kadett, που το γερμανικό περιοδικό “Auto Motor Und Sport” σχολίασε μετά την πρώτη δοκιμή ότι: «η οδική συμπεριφορά του Kadett D δείχνει τόσο ισορροπημένη, που θα πίστευε κανείς ότι οι μηχανικοί του Russelsheim δεν έκαναν τίποτε άλλο όλα τα προηγούμενα χρόνια απ’το να δουλεύουν πάνω σε προσθιοκίνητα αυτοκίνητα».

Στον τομέα των κινητήρων η Opel επέλεξε δοκιμασμένες λύσεις από την προηγούμενη γενιά (ο κινητήρας 1.0lt και 50hp και αυτός των 1.2lt και 60hp «φορέθηκαν» και στο D) αλλά και έναν νέο κινητήρα 1.3lt με μονό εκκεντροφόρο επικεφαλής και απόδοση 75hp στην έκδοση S (υπήρχε και η έκδοση Ν με απόδοση 60hp, με τα αρχικά N και S να δηλώνουν το καύσιμο που έκαιγε κάθε κινητήρας: απλή και super βενζίνη, αντίστοιχα).

Ο νέος κινητήρας χάριζε στο μικρομεσαίο Opel ιδιαίτερα ανταγωνιστικές επιδόσεις, επιταχύνοντας για τα 100km/h σε 13.3s και φτάνοντας τα 158km/h ενώ η κατανάλωσή του δεν ξεπερνούσε τα 10lt/100km υπό φυσιολογικές συνθήκες, πετυχαίνοντας τιμές της τάξης των 6lt/100km σε διαδρομές εκτός πόλης. Για τους λίγο πιο «ανήσυχους» πελάτες της η γερμανική εταιρία πρόσφερε την έκδοση SR με τον κινητήρα αυτό. Το Kadett SR ήταν περισσότερο ένα τέχνασμα του τμήματος marketing, παρά μια πραγματική σπορ πρόταση στην κατηγορία, αφού περιορίζονταν σε αισθητικές αλλαγές, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, αφήνοντας ουσιαστικά ανέγγιχτα τα μηχανικά του μέρη.
Μια σημαντική στιγμή στην πορεία του Kadett D ήταν -αναμφίβολα- η προσθήκη (το 1981) ενός κινητήρα χωρητικότητας 1.6lt που απέδιδε 90hp στις 5800rpm, ο οποίος προσφέρονταν στην έκδοση SR παράλληλα με τον 1.3. Ένα χρόνο αργότερα η Opel έκανε ένα ακόμα βήμα: παρουσίασε έναν Diesel κινητήρα 1.6lt, βασισμένο στον ίδιας χωρητικότητας κινητήρα βενζίνης, ο οποίος απέδιδε 54hp στις 4800rpm, επιτυγχάνοντας και πολύ χαμηλές τιμές κατανάλωσης.
Το 1982 η εταιρία προέβη σε μια σημαντική ανακοίνωση: τα μεσοδιαστήματα των service επεκτάθηκαν από τα 10.000km στα 15.000km. Επίσης, με μία σειρά από καινοτόμες τεχνολογίες, το κόστος συντήρησης του μικρομεσαίου της μοντέλου διατηρούνταν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, απαλλάσσοντας τους πελάτες της εταιρίας από έναν μεγάλο πονοκέφαλο. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο δίσκος του συμπλέκτη μπορούσε να αλλαχτεί σε μόλις μία ώρα, χωρίς να χρειάζεται να πειραχτεί ο κινητήρας, κάτι που για τον ιδιοκτήτη σήμαινε κέρδος σε χρόνο και χρήματα!

Τα καλά νέα, όμως, τα κρατούσε η Opel για το τέλος! Ένα μόνο χρόνο πριν τη δύση της καριέρας του Kadett D και με τις πωλήσεις του να εμφανίζουν πτωτική πορεία, η εταιρία αποφάσισε να κάνει μια κίνηση που έπρεπε να είχε γίνει πολύ νωρίτερα. Παρουσίασε το νέο Kadett GTE, μια προσπάθεια αναβίωσης του ένδοξου παρελθόντος, με διαφορετική, όμως, προσέγγιση σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά. Κάτω από το καπό του έκρυβε κινητήρα 1.8lt (1796cc) ο οποίος, με το σύστημα LE Jetronic της Bosch απέδιδε 115hp και χάριζε -επιτέλους- έναν πραγματικά σπορ χαρακτήρα στο μοντέλο, με το 0-100km/h να έρχεται σε 8.5 δευτερόλεπτα (σύμφωνα με τις -ενδεχομένως- αισιόδοξες εκτιμήσεις της Opel) και το κοντέρ να δείχνει 185km/h στο τέλος της ευθείας. Χαμηλότερες και σφιχτότερες αναρτήσεις, αεριζόμενα δισκόφρενα εμπρός, βελτιώσεις στο σύστημα διεύθυνσης, αεροδυναμικά βοηθήματα, Recaro καθίσματα και το χαρακτηριστικό λευκό χρώμα, τόσο στο αμάξωμα όσο και στις ζάντες, ήταν μερικά μόνο από τα στοιχεία που έκαναν αυτό το Kadett ξεχωριστό αλλά και ιδιαίτερα δυνατό αντίπαλο για τον ανταγωνισμό. Δεν ήταν, όμως, αρκετά για να μείνει χαραγμένο στη μνήμη των εραστών της σπορ οδήγησης, αφού, τόσο σχεδιαστικά, όσο και οδηγικά, το GT/E D δεν συγκινούσε ιδιαίτερα τους φανατικούς του είδους.


Κάπως έτσι έφτασε το τέλος της 5ης γενιάς Kadett, ενός μοντέλου ιδιαίτερα σημαντικού για την Opel, αφού αποτέλεσε το πρώτο της προσθιοκίνητο. Το εγχείρημα μόνο ως επιτυχημένο μπορεί να χαρακτηριστεί. Δεν είναι μόνο οι 2.000.000 και πλέον πωλήσεις αλλά και η αξιοπιστία του, οι χώροι του και η οικονομία στη χρήση που έκαναν το Kadett D ένα εξαιρετικό οικογενειακό και έναν πιστό «σύντροφο» και σύμμαχο για κάθε ιδιοκτήτη. Ακόμη και σήμερα κυκλοφορούν αρκετά αυτοκίνητα αυτής της σειράς, με τους ιδιοκτήτες τους να έχουν μόνο ευχάριστα λόγια να πουν για τη συμβίωσή τους με το 30ετές -πλέον- Kadett τους.




Kadett E (1984-1991)


Το 1984 το Kadett D περνά τη σκυτάλη στο Kadett E. Το νέο μοντέλο βασίζεται μηχανολογικά στον πρόγονό του, λανσάρεται, όμως, με ένα πολύ θελκτικότερο αμάξωμα, προϊόν συνεργασίας του κέντρου σχεδίασης της Opel και της Genaral Motors. Το νέο Kadett εκτός από όμορφο (ακόμη και αντικειμενικά, θα τολμούσε κανείς να πει) κουβαλάει επάνω του ατελείωτες ώρες εξέλιξης στην αεροδυναμική σήραγγα, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνει τον απλησίαστο -για την εποχή του- αεροδυναμικό συντελεστή (Cd) 0.32! Το Kadett E αγαπήθηκε αμέσως από το κοινό και εκτιμήθηκε από τον ειδικό τύπο, με αποτέλεσμα να κατακτήσει τον τίτλο του "Ευρωπαϊκού Αυτοκινήτου της Χρονιάς 1985" (το πρώτο Opel που κατέκτησε το συγκεκριμένο τίτλο) αλλά και πλειάδα άλλων τιμητικών διακρίσεων από σημαντικά περιοδικά και οργανισμούς. 

Μηχανολογικά, όπως αναφέρθηκε, το νέο μοντέλο ακολούθησε πιστά τη συνταγή του D, με τον κινητήρα και την κίνηση μπροστά, εμπρός αναρτήσεις με γόνατα McPherson, δισκόφρενα στους εμπρός τροχούς και ταμπούρα στους πίσω. Οι κινητήρες -τουλάχιστον κατά το λανσάρισμα του- ήταν οι ήδη γνωστοί: ο 1.2lt που απέδιδε 55hp, ο 1.3 με απόδοση 60hp και 75hp, ο 1.6 βενζίνης με 75 και 90hp καθώς και ο diesel 1.6 που, όπως και στην προηγούμενη γενιά, απέδιδε 54hp επιτυγχάνοντας ιδιαίτερα χαμηλές τιμές κατανάλωσης. Αργότερα στην καριέρα του μοντέλου (1988) η γκάμα των κινητήρων εμπλουτίστηκε σημαντικά: 1.4lt με 60 και 75hp, 1.8lt με 84, 90, 100 και 116hp, 2.0lt με απόδοση 116, 130, 150 και 156hp αλλά και diesel κινητήρες: ένας 1.5lt με 72hp και ένας 1.7lt που απέδιδε 57hp.

Ακόμη και οι εξωτερικές διαστάσεις διατηρήθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα με την προηγούμενη γενιά (3998x1663x1400cm για το hatcback, 4218x1658x1400cm για το sedan και 4228x1666x1430cm για το "Caravan", ενώ το cabrio μοντέλο που παρουσιάστηκε αργότερα είχε διαστάσεις παραπλήσιες με το hatchback: 3998x1663x1385cm) με το εσωτερικό, πάντως να είναι ακόμη πιο ευρύχωρο ενώ ιδιαίτερα μεγάλος και πρακτικός ήταν και ο χώρος αποσκευών σε όλες τις εκδόσεις αμαξωμάτων. Συγκεκριμένα, στο hatchback υπήρχαν 390lt διαθέσιμα για τις αποσκευές (στο -κατά πολύ μεγαλύτερο- σημερινό Astra ο αντίστοιχος χώρος είναι 20 λίτρα μικρότερος!) ενώ στο sedan που παρουσιάστηκε το 1985 o προσφερόμενος χώρος έφτανε τα 550lt ή 1230lt με την πλάτη των πίσω καθισμάτων πεσμένη! 

Πέραν της άνεσης, όμως, το εσωτερικό έγινε πολύ ομορφότερο και ακόμη πιο λειτουργικό. Η κεντρική κονσόλα «αγκάλιαζε» τον οδηγό και το ταμπλό είχε ιδιαίτερα σύγχρονη σχεδίαση. Δεν είναι τυχαίο ότι, με μικρές διαφορές, το συγκεκριμένο εσωτερικό κατάφερνε να δείχνει φρέσκο ακόμη και πολλά χρόνια μετά την παρουσίασή του, κυκλοφορώντας, πλέον, ως Daewoo Nexia. Αναβαθμισμένος ήταν και ο εξοπλισμός που -έστω και προαιρετικά- μπορούσε να περιλαμβάνει ηλεκτρικά εμπρός παράθυρα και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους καθρέπτες, κάθισμα οδηγού και τιμόνι ρυθμιζόμενα καθ’ύψος, κεντρικό κλείδωμα και πολλές άλλες ευκολίες που μόνο δεδομένες δε θεωρούνταν στα μέσα της δεκαετίας του ’80.


Οι πιο ανήσυχοι πελάτες της Opel δε χρειάστηκε αυτή τη φορά να περιμένουν πολύ. Το 1985 παρουσιάζεται το Opel Kadett GSi με κινητήρα 1796cc (κωδικός 18E) που αποδίδει 115hp στις 5800rpm και 151Nm ροπής στις 4800rpm, επιτυγχάνοντας -χάρη και στο εξαιρετικά αεροδυναμικό αμάξωμα που πλέον έχει συντελεστή 0.30!- τελική που ξεπερνά οριακά τα 200km/h. Το όμορφο αρχικό σχέδιο τονίζεται ακόμη περισσότερο από αεροδυναμικά βοηθήματα ενώ στο εσωτερικό την παράσταση κλέβει ο ψηφιακός δείκτης οργάνων που μοιάζει να είναι μπροστά απ’την εποχή του. Το 1986 διατίθεται και άλλος ένας κινητήρας στα 1.8lt με απόδοση 100hp ενώ ένα χρόνο αργότερα το GSi φοράει ακόμη ισχυρότερους κινητήρες στα 2.0lt: τον 20SEH που απέδιδε 130hp και 180Nm ροπής και τον C20NE με απόδοση 115hp
Το 1988 κατασκευάζεται το ισχυρότερο Kadett παραγωγής, με 16βάλβιδο κινητήρα 2.0lt (κωδικός C20XE) που χάρη και στην αυξημένη συμπίεση (10.5) έφτανε τους 150hp (6000rpm) και τα 196Νm ροπής. Με αυτά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, το Kadett δε δυσκολεύονταν να φτάσει τα 220km/h ενώ για τα 100km/h χρειάζονταν μόλις 8sec, επιδόσεις σαφώς καλύτερες από το Golf II GTI των 130hp και οριακά ανώτερες από αυτές του Golf GTI των 160hp που ήταν διαθέσιμο από το 1990.

To GSi έγινε εξαρχής δεκτό με ενθουσιασμό. Η θέση του στην κατηγορία των μικρομεσαίων σπορ αυτοκινήτων ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο χάρη στην επιτυχή συμμετοχή του σε διεθνείς αγώνες. Από την παρουσίασή του στην Κορσική υπήρχε διαθέσιμο για τον τύπο ένα πρωτότυπο 170 ίππων. Στην κατηγορία των 2.0 λίτρων παρέμεινε σχεδόν ανίκητο για χρόνια. Το 1988 μετά την νίκη του Kadett GSi με οδηγό τον “Bimbo” (Heinz-Friedrich Peil)  η Opel αποφάσισε να μπει δυναμικά στο DTM, κάτι που έγινε το 1989. Το GSi με ιπποδύναμη που άγγιζε τους 270hp στις 8.100rpm και με βάρος μόλις 800kg, κατάφερε να κερδίσει τις καρδιές των φίλων του σπορ. Το κορυφάιο, όμως Kadett όλων των εποχών ήταν αναμφίβολα το τέρας των 500 ίππων με το όνομα “Rallye 4x4” που προορίζονταν για το Group B αλλά ποτέ δεν αγωνίστηκε λόγων της αλλαγής των κανονισμών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (WRC).


H Opel, πάντως, δεν αρκέστηκε στο να ικανοποιήσει τους «γρήγορους» πελάτες της. Mε την παρουσίαση του Kadett Cabrio στην έκθεση της Γενεύης του 1987 έδωσε την καλύτερη απάντηση στη VW και τη Ford που ήδη πρόσφεραν ανοιχτές εκδόσεις για τα μικρομεσαία τους μοντέλα. Το Cabrio της Opel, με όπλο του το ντιζάιν -προϊόν συνεργασίας της Opel με τον οίκο Bertone-  γίνεται αμέσως επιτυχία! Αρχικά διαθέσιμο μόνο με τον 2λιτρο κινητήρα των 115hp (δανεισμένο από το GSi) αποκτά σύντομα και μικρότερη έκδοση με μοτέρ 1.3lt και ως το τέλος της καριέρας του ξεπερνά τις 20.000 πωλήσεις!


Σημαντικοί «σταθμοί» στην πορεία του Kadett E:

- Το νέο Kadett εντυπωσιάζει το κοινό με τον συντελεστή οπισθέλκουσας που επιτυγχάνει (0.32). Το GSi, χάρη στα αεροδυναμικά του βοηθήματα βελτιώνει ακόμη περισσότερο την τιμή αυτή αγγίζοντας το 0.30, αριθμό ρεκόρ για τα κουπέ της εποχής του. Η αποκαθήλωση από το θρόνο του θα γίνει λίγα χρόνια αργότερα από το «αδερφό» Calibra.

- To 1985 η Opel έγινε ο πρώτος κατασκευαστής που συμμετείχε σε αγώνες ταχύτητας με καταλυτικό όχημα. Ως το 1988 το 45.9% των Kadett που πωλούνταν στην Γερμανία ήταν καταλυτικά.


- Το ψηφιακό καντράν του GSi ήταν τόσο μπροστά από την εποχή του που κάποιοι δεν ήταν ακόμη έτοιμοι να το δεχθούν. Η Opel αντέδρασε έγκαιρα, προσφέροντας προαιρετικά το κορυφαίο Kadett της με αναλογικά όργανα.

- Μετά το “facelift” που υπέστη το μοντέλο το 1989, το ABS προσφέρθηκε στο στάνταρ εξοπλισμό των GSi και των CS. Ήταν η πρώτη φορά που το συγκεκριμένο σύστημα ασφαλείας έγινε διαθέσιμο στο βασικό εξοπλισμό σε όχημα της μικρομεσαίας κατηγορίας.


- Το 1987 η Opel παρουσίασε για το GSi έναν κινητήρα που άφησε εποχή. Το 2λιτρο μοτέρ είχε για πρώτη φορά 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο και έφτανε -όπως αναφέρθηκε- τους 150 ίππους. Με την προηγμένη του τεχνολογία συνδύαζε κορυφαίες επιδόσεις και εξαιρετική κατανάλωση καυσίμου, αφού επιτύγχανε -τουλάχιστον στα χαρτιά- μέση κατανάλωση 7.6lt/100km. Αγωνιστικά με 16V κινητήρα Opel έχουν κερδίσει όλα (πλην ενός) τα πρωταθλήματα Formula 3 στη Γερμανία από το 1992 έως σήμερα!

- Το 1991, λίγο πριν τη λήξη της παραγωγής του, το Kadett Ε έγινε ηλεκτρικό! Με την ονομασία “Impuls” η Opel παρουσίασε ένα μοντέλο που εξωτερικά δε διακρίνονταν από ένα απλό Kadett, κάτω από το καπό, όμως, έκρυβε ένα ηλεκτρικό μοτέρ 16kW που χάριζε στο πρωτότυπο τελική ταχύτητα 100km/h και -χάρη στις μπαταρίες καδμίου βάρους 310kg- είχε αυτονομία που έφτανε τα 80km.



Το τέλος…
Με 3.779.289 πωλήσεις, το Kadett E δεν ήταν μόνο το πιο επιτυχημένο Kadett, αλλά και το τελευταίο! Το μοντέλο που καθιέρωσε την Opel στις κορυφαίες θέσεις των πωλήσεων στην Ευρώπη έπρεπε τώρα να παραδώσει τη σκυτάλη μια και το όνομά του δεν έληγε σε “A”! (φαίνεται πως η Opel είχε λάβει την απόφαση όλα της τα μοντέλα να έχουν ως τελευταίο γράμμα το “A”, κάτι που -με ελάχιστες εξαιρέσεις- εφαρμόζει έως και σήμερα). Έτσι, 55 ολόκληρα χρόνια μετά την παρουσίαση του προπολεμικού Kadett ένας μεγάλος κύκλος έκλεισε, αφήνοντας κληρονομιά πολυάριθμες καινοτομίες και ένα όνομα συνώνυμο της αξιοπιστίας, της πρακτικότητας, της οικονομίας (στη χρήση και στη συντήρηση) αλλά και των κορυφαίων επιδόσεων είτε στις εκδόσεις GTΕ είτε σ’αυτές με τον κωδικό GSi.


Όπως, όμως, συμβαίνει με όλα τα πραγματικά καλά αυτοκίνητα, πέρα από τους αριθμούς και τα στοιχεία, είναι εκείνες οι εμπειρίες που σου προσφέρουν που τα κρατούν για πάντα χαραγμένα στη μνήμη… Ένα μακρινό ταξίδι, μια Κυριακάτικη εκδρομή με την οικογένεια ή με παρέα, μια γρήγορη βόλτα σε κάποια ορεινή διαδρομή, η νύχτα που πήρες κρυφά το αυτοκίνητο του πατέρα σου και χιλιάδες άλλες στιγμές που μετέτρεψαν το άψυχο όχημα σε αγαπημένο «πρόσωπο» και μέλος της οικογένειάς σου!


1 σχόλιο:

Unknown είπε...

Respect στο πιο ιστορικό αμάξι απλά respect